सलादजस्तै सहअस्तित्व छर्दै दसैँ | Khabarhub Khabarhub

सलादजस्तै सहअस्तित्व छर्दै दसैँ


५ कार्तिक २०८०, आइतबार  

पढ्न लाग्ने समय : 4 मिनेट


129
Shares
  • change font
  • change font
  • change font

सांस्कृतिक धरोहरको रुपमा रहेको नेपालमा कयौँ यस्ता सांस्कृतिक गरिमामय परम्परा छन्, जसको आफ्नै महत्व र विशेषता रहेको पाइन्छ । वास्तवमा सांस्कृतिक वैभवले नै नेपाललाई विश्व सामु परिचित बनाएको छ । विभिन्न चाडपर्व ऐतिहासिक, धार्मिक, पारस्परिक तथा नैतिक दृष्टिलेसमेत गरिमामय छन् । आश्विन शुक्ल प्रतिपदादेखि दशमीसम्म धुमधामले मनाइने यो पर्व सांस्कृतिक दृष्टिले समन्वयको प्रतीक मानिन्छ ।

देवी महात्म्य तथा सप्तशती (चण्डी)को कथाअनुसार शुम्भ र निशुम्भ नामक राक्षसको अराजकताबाट त्राण पाउन देवताहरूले माता दुर्गा भवानीको आराधना गरे । सोही अनुसार देवीले अष्टमीको दिन राती दुर्गाकालीको रुपमा प्रकट भएर दशमीका दिन शुम्भ निशुम्भको बध गरिन् । देवीको विजयोल्लासमा टीका लगाउने परम्परा कायम रहेको हुनाले यस चाडलाई विजयादशमी नामकरण गरिएको मान्न सकिन्छ । कालान्तरमा नारीलाई सम्पूर्ण शक्तिको अधिष्ठात्रीको रुपमा व्याख्या गर्न थालियो ।

रामायणमा रामले ९ दिनसम्म देवीको पूजा र आराधना पश्चात नै रावणमाथि विजय प्राप्त गर्ने सामर्थ्य  पाएका थिए । दुर्गासप्तसतीको जयन्ती मंगलाकाली भद्रकाली कपालिनी, दुर्गा क्षमा शिवा धात्री स्वाहा स्वधा नमोस्तु ते ।’ भन्ने मंगलाचरणको श्लोकले देवीलाई सम्पूर्ण सृष्टि प्रपञ्च धारिणी मानिएको सन्दर्भ महत्वपूर्ण छ । शक्तिदेवीकास्वरुपा इन्द्रायणी, वैष्णवी, महेश्वरी, कौमारी, चामुण्डा, ब्राह्मी, बाराही र महालक्ष्मी पर्दछन् । जसलाई अष्ट मात्रिका भनिन्छ । यिनीहरूलाई दुर्गाकै अङ्गका रुपमा स्वीकार गरिए पनि महिषासुर मर्दिनी दुर्गा समेत गरी नवदुर्गा नामले पूजा गर्ने परम्परा छ ।

चण्डमुण्ड नामक राक्षसको बध गरेको हुनाले चामुण्डा तथा राक्षसलाई मार्दा यिनले आफ्नो शरीरबाट कालीलाई उत्पत्ति गरेकीले ‘काली’ पनि भन्ने गरिन्छ । यसप्रकार देवीको अनुपम शक्तिलाई प्राप्त गर्न तथा दानवीय शक्ति परास्त गर्न दसैँको महत्व रहेको छ । देवी भागवत तथा सप्तशती ग्रन्थहरूमा देवीको महत्वको प्रशंसा एवं दानवीय शक्तिको पराजय कथा व्यापक उल्लेख रहेको पाइन्छ ।

दसैँको ऐतिहासिक र सांस्कृतिक महत्वका बारेमा विभिन्न विश्लेषण रहेको पाइन्छ । दसैँ शब्द संस्कृतको ‘दशमी’बाट आएको हो । दशमी तिथिको सर्वाधिक महत्व रहेकाले यस चाडलाई दशमी अथवा दसैँ भनिन्छ । यो चाड लिच्छवीकाल पूर्वदेखि नै कुनै न कुनै माध्यमको रुपमा मनाउँदै आएको सत्य इसाको प्रारम्भिक शताब्दीताका बनेका मात्रिकाका मूर्तिहरुबाट अनुमान गर्न सकिन्छ । रामायणकालमा श्रीरामले देवीको आशीर्वाद प्राप्त गरी रावण परास्त गर्न सफल भएको घटनाले त्यसबेलादेखि यसको महत्व रहेको पाइन्छ । पाटन च्यासल टोलको लिच्छवी अभिलेखमा ‘नारायण देवकूल दशमी गोष्ठी’ उल्लेख भएको छ । नारायण मन्दिरमा गरिने पूजासँग सम्बन्धित यो गोष्ठीले दसैँ पूजालाई संकेत गरेको छ । यसबाट लिच्छवी समाजमा दसैँको महत्व रहेको स्पष्ट हुन्छ ।

मल्ल राजाहरूको पालामा यो चाड घटस्थापना, फूलपाती तथा अष्टमीलाई खड्गसिद्धिको रुपमा मनाएको पाइन्छ । जयस्थिति मल्ल र उनका भारदारहरूले आश्विन शुक्ल अष्टमीका दिन ‘खड्ग स्वेंएका’ (खड्ग स्थापना) गरेको गोपाल वंशावलीमा उल्लेख छ । त्यसबेला अष्टमीमा देवीको समीपमा खड्ग स्थापना गरी पर्सिपल्ट दशमीका दिन धार्मिक परम्पराअनुसार खड्ग सञ्चालनको काम हुन्थ्यो । त्यसताका यसलाई पायात, खड्ग जात्रा वा खड्ग चालन पनि भन्ने गरिन्थ्यो । एकातिर खड्ग स्थापनाको परम्परा त्यसबेला पाइन्छ भने अर्कातिर भूपालेन्द्र मल्लका मन्त्री नवमी सिंहले ‘चण्डीभक्त विनोदिनी’ नामक ग्रन्थको रचना गरेको उल्लेख पाइन्छ । सातसय श्लोकको यो चण्डी पुस्तकलाई सप्तशती चण्डी भनिएको छ । यो पुस्तक दसैँमा घरघरमा पाठ गर्ने सर्वमान्य धार्मिक ग्रन्थ बन्यो ।

घटस्थापनादेखि दशमीसम्म सम्पन्न गरिने विभिन्न विधान ठाउँ र जातिअनुसार केही भिन्न रहलान् तर समष्टिमा टीका र जमरा लगाउने परम्पराले दसैँको महत्वलाई स्पष्ट पारेको छ । खासगरी प्रथम दिनमा जमरा राखी नवमीसम्म चण्डीपाठ तथा देवीको स्तुति गर्ने गरिन्छ । सप्तमीमा फूलपाती भित्र्याउने तथा अष्टमीमा विभिन्न हात हतियारको पूजा गर्ने र देवीको नाममा बली दिने परम्परा छ । दशमीलाई टीका भनिन्छ । यस दिन होम गरी दुर्गा स्थापना विसर्जन हुन्छ । नजिकको मन्दिरमा टीका चढाएपछि घरपरिवार तथा गाउँ छिमेकमा ज्येष्ठताको क्रमअनुसार टीका र जमरा ग्रहण गरिन्छ । यस अवसरमा बुढापाकाले देहायको श्लोक उच्चारण गरी आशीर्वचन दिने गर्छन् ।

आयुः द्रोणसुते श्रियं दशरथे शत्रुक्षयं राघवे

ऐश्वर्य नहुषे गतिश्च पवने मानञ्च दुर्योधने

दानं सूर्यसुते बलं हलधरे सत्यं कुन्तीसुते

विज्ञाने विदुरे भवन्तु भवतां कीर्तिश्च नारायणे

यसैगरी महिलाको हकमा अर्को यस्तो आशिष दिने चलन छ–

जयन्ती मंगलाकाली भद्रकाली कपालिनी

दुर्गा क्षमा शिवा धात्री स्वाहा स्वधा नमोस्तु ते

उपत्यकाभित्रको परम्परा

काठमाडौँ उपत्यकाभित्र रहेका मल्लकालीन राजदरबार पनि दसैँ पर्वमा पूजा गर्ने महत्वपूर्ण धार्मिक केन्द्रका रुपमा स्थापित छन् । सयौँ वर्षअघि सुरु परम्परा आज पनि ज्युँका त्युँ बाँचेको छ । हनुमानढोका दरबारभित्र दसैँ पर्व अझ विशेष धुमधामसाथ मनाइन्छ । घटस्थापनाका दिन मूलचोकको पूर्वपट्टि रहेको दसैँघरमा जमरा राख्ने गरिन्छ । त्यसपछि सप्तमीको दिन नुवाकोटको धुनीबेँसीबाट फूलपाती ल्याई त्यसदिन सो फूलपाती रानीपोखरीमा राख्ने र अर्को दिन धुमधामले हनुमान ढोकामा भित्र्याइन्छ । राष्ट्रप्रमुख तथा सरकार प्रमुखको यस अवसरमा उपस्थित हुने चलन छ । फूलपाती उत्सवलाई मल्लकालमा ‘पचीका स्थापना’ भन्ने गरिन्थ्यो ।

अष्टमीमा तलेजु भवानीलाई मूलचोकमा ल्याई स्थापना गरिन्छ । अष्टमीको कालरात्रिमा तलेजुको गोप्य पूजा गरिन्छ । नवमीमा मूलचोकमा प्रतिस्थापित तलेजु भवानीलाई पूजा गरी बली दिइन्छ । यसैदिन भक्तपुर दरबारभित्र रहेको कुमारीचोकमा एकान्त कुमारीको पूजा गर्ने परम्परा कम महत्वपूर्ण छैन । दशमीको दिन हनुमानढोका मूलचोकमा पूजा सकेपछि राष्ट्राध्यक्षलाई टीका पठाउनु पर्छ । यसैदिन खड्ग जात्रा निस्कन्छ । खड्ग जात्रामा सहभागी हुनेले हातमा खुँडा, तरबार, त्रिशूल, ढाल लिएका र जामा लगाएका हुन्छन् । कुनै टोलले छुट्टै खड्ग जात्रा निकाल्ने गरेको पाइन्छ । खड्ग जात्रामा दैत्यको प्रतीक कुभिण्डो काट्ने गरिन्छ । काठमाडौँलगायत देशभरका दसैँ घरमा सेना तथा प्रहरीले बढाइँ गर्ने परम्परा छ ।

विभिन्न जातिमा दसैँ

देशभर बसोबास गर्ने विभिन्न जातिहरुमा दसैँको महिमा र गरिमा महत्वपूर्ण छ । उपत्यकाभित्र रहने नेवार जातिभित्रका हिन्दुले पूजापाठ गरी ब्राम्हण, क्षेत्रीजस्तै टीका धारण गर्छन् । बौद्ध धर्मावलम्बीहरूले टीका नलगाए पनि खड्गजात्रा निकाली घरआँगनमा पूजाआजा गर्छन् । यस्तै पूर्वी र मध्यपहाडी क्षेत्रका मगर र गुरुङले पनि धुमधामकासाथ दसैँ मनाउँछन् । दसैँको टीकालगत्तै मगर समुदायले सोरठीमा बजाउने मूल मादल बजाउने मूल मादल बजाउन सुरु गरी नयाँ ऋतु आगमनको संकेत गर्छन् ।

यस्तै, पूर्वतिर किराँत समुदायमा पनि दसैँ ठूलो उत्सव मानिन्छ । उनीहरु मान्यजनबाट सेतो टीका धारण गरी दसैँ धूमधामसँग मनाउँछन् । नेपालको तराईमा बसोबास गर्ने आदिवासी थारुले दसैँलाई अत्यधिक महत्व दिने गरेका छन् । यस अवसरमा पश्चिमतिरका थारूले ‘दश्यानाच’ नाच्ने गर्छन् । महिलाले नाच्ने यो नाचमा मादल र मुजुराको उपयोग गरिन्छ । थारुहरुमा जौको सट्टा मकैको जमरा राख्ने अलग परम्परा छ । गुरुवाको हातबाट टीका लगाएपछि शुभसाइत आरम्भ हुन्छ । मैथिली क्षेत्रमा पनि दसैँको विशेष उल्लास रहँदै आएको छ ।

नेपालमा मात्र नभई नेपाली समुदाय भएका विश्वभर दसैँको माहोल रहने गर्छ । खासगरी भारत, भुटान, नागाल्याण्ड, मणिपुर, आसाम, दार्जिलिङ, देहरादून, भाक्सुलगायत विश्वका नेपाली डायस्पोरामा रहेकाहरूका लागि दसैँ राम्रो लाउने मीठो खानेका साथै एकताको सूत्र बन्दै आएको छ ।

प्रकाशित मिति : ५ कार्तिक २०८०, आइतबार  ६ : ०९ बजे

उत्तरप्रदेशमा ‘भोलेबाबा’को प्रवचनमा भागदौड हुँदा मर्नेको संख्या १३४ पुग्यो

एजेन्सी- भारतको उत्तर प्रदेशस्थित हाथरसमा मंगलबार भएको भागदौडका क्रममा मर्नेको

गाजाका बालबालिकामा छालासम्बन्धी रोगको भयानक सङ्क्रमण

एजेन्सी– विश्व स्वास्थ्य संग्ठनका अनुसार गत अक्टोबर ७ मा इजरायल–हमास

प्रतिनिधिसभाबाट प्राप्त सन्देश राष्ट्रियसभामा टेबुल

काठमाडौं– राष्ट्रियसभामा चार विधेयकका सम्बन्धमा प्रतिनिधिसभाबाट प्राप्त सन्देश टेबुल भएको

म्याग्दीका ग्रामीण सडक धमाधम कालोपत्र गरिँदै

गलेश्वर– हिमाली जिल्ला म्याग्दीमा सदरमुकाम बेनी बजार बाहिरका ग्रामीण क्षेत्रका

सोह्रखुट्टेमा सडक भासियो

काठमाडौं– काठमाडौंको सोह्रखुट्टेमा सडक भासिएको छ । बुधबार बिहान करिब