३० करोड इसाईले आज किन मनाएनन् क्रिसमस ? | Khabarhub Khabarhub

३० करोड इसाईले आज किन मनाएनन् क्रिसमस ?

पात्रोमा कुरा नमिल्दा क्रिसमसको मिति मै फरक



काठमाडौं– आज डिसेम्बर २५ अर्थात् क्रिसमस डे । विश्वका अरबौँ इसाईहरुले आजको दिनलाई जिजस क्राइस्टको जन्मदिनका रुपमा क्रिसमस मनाउने गर्छन् । चौथो शताब्दीमा जनवरी २५ लाई क्राइस्टको जन्मदिन मानेर यही दिन क्रिसमस मनाउन थालिएको बताइन्छ ।

तर, क्याथोलिक र प्रोटेस्टेन्ट इसाईहरुले आजको दिनलाई क्रिसमसका रुपमा मनाए पनि दशौँ करोड अर्थोडक्स इसाईहरुले आज क्रिसमस मनाएनन् । उनीहरु जनवरी महिनामा क्रिसमस मनाउँछन् ।

रुस, ग्रीस, रोमानिया, इथियोपिया, सर्बिया, मोल्दोभा, बुल्गेरिया, जर्जिया, मोन्टेनेग्रोजस्ता देशमा अर्थोडक्स इसाईहरुको मुख्य बसोबास रहेको छ । अर्थोडक्सहरु कुल इसाई जनसङ्ख्याको १२ प्रतिशत अर्थात् करिब ३० करोड छन् ।

इतिहास

क्याथोलिक र अर्थोडक्स सम्प्रदायलाई बुझ्न हामीले रोमन साम्राज्यका अन्तिम दुई शताब्दीबारे जान्नुपर्ने हुन्छ । तेस्रो शताब्दीमा भूमध्य सागरको आसपास इसाई धर्म तीव्र गतिमा फैलिरहेको थियो । भूमध्य सागरलाई चारैतिरबाट घेरेर विस्तार भएको रोमन साम्राज्यका शासकहरुले नयाँ धर्मलाई अनेक किसिमले दमन गरेका थिए । धेरै इसाई धर्मप्रचारक एवम् सेन्टहरुलाई रोमन शासकले यातनापूर्वक मृत्युदण्ड समेत दिने गरेका थिए ।

‘तेस्रो शताब्दीको संकट’ भनिने विभिन्न घटनाक्रमका कारण त्यसबेला रोमन साम्राज्य कमजोर भइसकेको थियो । फलस्वरुप सन् २८४ मा सम्राट बनेका डायोक्लिसनले शासन सुधार गर्न रोमन साम्राज्यलाई पूर्वी र पश्चिमी गरी दुई भागमा विभाजित गरिदिए । पूर्वमा युनानी भाषा बोल्ने जनसङ्ख्याको बर्चश्व थियो भने पश्चिमी रोमन साम्राज्यमा ल्याटिन भाषा बोल्नेहरुको बर्चश्व थियो ।

सन् ४७६ मा जर्मनेली आक्रमणका कारण पश्चिमी रोमन साम्राज्य पतन हुनुअघि विभिन्न कालखण्डमा महान् शासकहरुले दुबै रोमन साम्राज्यलाई एकीकरण गरेका थिए । यस्तै, एकीकरण गर्ने एकजना महान् शासक थिए, कोन्स्टेन्टाइन द ग्रेट । उनैले कोन्स्टेन्टिनोपोल (हालको इस्तानबुल) शहरको पनि स्थापना गरेका थिए ।

बेलायतको योर्कमा रहेको कोन्स्टेन्टाइन द ग्रेटको प्रतिमा । तस्बिर- क्रिएटिभ कमन्स

कोन्स्टेन्टाइनले रोमन साम्राज्यमा पहिलो पटक इसाई धर्मलाई वैधानिकता दिएका थिए । त्यसबेलासम्म इसाई धर्म रोमन साम्राज्यभर फैलिसकेको थियो भने रोमनहरुले मान्ने पुरानो धर्म लोप हुने अवस्थामा पुगेको थियो । उनै कोन्स्टान्टाइन द ग्रेटले इसाई धर्मका लागि विभिन्न औपचारिक मान्यता एवम् संस्थाहरुको स्थापना पनि गरिदिएका थिए ।

त्यसबेला अलेक्जाण्ड्रिया, एन्टियोक, रोम र कोन्स्टेन्टिनोपोल गरी चार वटा मुख्य चर्च अस्तित्वमा थिए । सन् ४७६ मा पश्चिमी रोमन साम्राज्य पतन भयो । त्यहाँ जर्मनेलीहरु बसोबास गर्न लागे । उनीहरुले रोममा रहेको चर्चमा आस्था राख्थे । ल्याटिन उनीहरुको धार्मिक भाषा थियो । रोमन अधिराज्यको पालामा स्थापित परम्परागत रोमन धार्मिक संस्थाका सर्वोच्च अधिपति ‘पोन्टिफस म्याक्सिमस’ लाई नै इसाईहरुले रोमन चर्चका अधिपति मान्न लागे । जसलाई पछि गएर ‘पोप’ भन्न थालियो ।

तर, कोन्स्टान्टिनोपोलमा आधारित पूर्वी रोमन (बैजान्टाइन) साम्राज्य भने केही भएन । ग्रीक भाषा बोल्ने भएपनि उनीहरु आफूलाई रोमन नै भन्दथे । उनीहरु पनि इसाई धर्म नै मान्दथे । तर, कोन्स्टान्टिनोपोलमा आधारित चर्च उनीहरुको आस्थाको केन्द्र थियो । तैपनि रोमका पोप भने कोन्स्टिान्टिनोपोलका सम्राटकै मर्जीअनुसार चयन हुन्थे ।

सातौँ शताब्दीमा अरबमा इस्लाम धर्मको उदय भयो र तीव्र गतिमा पश्चिम एसिया र उत्तर अफ्रिकामा फैलियो । इस्लामिक रशिदून खिलाफातको आक्रमणका कारण उत्तर अफ्रिका र सिरियामा बैजान्टाइन साम्राज्यको शासन समाप्त भयो । यसका साथै एन्टियोक र अलेक्जाण्ड्रियाको चर्च मुसलमानको कब्जामा पुग्यो ।

सन् ७२६ मा रोमन सम्राट लियो तृतीयले एकतर्फी रुपमा इसाईहरुका लागि जिजसको मूर्ती र तस्बिरको पूजा गर्न प्रतिबन्ध लगाउने घोषणा गरे । यसबाट पोप क्रुद्ध बने । यही घटनाबाट रोम र कोन्स्टान्टिनोपोलका चर्चबीच विभाजन सुरु भएको विश्वास गरिन्छ । यसपछि रोममा आधारित चर्च कोन्स्टान्टिनोपोलमा आधारित साम्राज्यबाट उम्कने प्रयासमा लाग्न थाले ।

सन् ७९७ मा कोन्स्टान्टिनोपोलको सत्ता आइरिन नाम गरेकी महारानीको हातमा पुग्यो । उनले आफ्नो छोरा कोन्स्टान्टाइन छैटौँको आँखा फुटाइदिएर सत्ता आफ्नो हातमा लिएकी थिइन् । त्यहीबेला पश्चिममा फ्राङ्क जातिका राजा सार्लमेनले पश्चिम तथा मध्य युरोपमा सैनिक अभियान चलाएर अधिकांश क्षेत्रमा आफ्नो शासन विस्तार गर्दै लगेका थिए । कोन्टान्टिनोपोलमा आधारित साम्राज्यको सत्ता महिला शासकको हातमा हुनु र पश्चिममा सार्लमेनले युरोपभर आफ्नो सत्ता विस्तार गरिरहेको अवस्थामा रोमन चर्च फ्र्याङ्कका राजाप्रति निकट हुन पुगे ।

सन् ८०० को क्रिसमसका दिन पोप लियो तृतीयले सार्लमेनलाई रोमन चर्चमा बोलाएर ‘पवित्र रोमन साम्राज्य’ को सम्राट घोषणा गरे । पोपले नै सार्लमेनको टाउकोमा सम्राटको मुकुट लगाइदिएको विश्वास गरिन्छ । यसबाट सार्लमेनलाई आफ्नो साम्राज्यमा शासन गर्ने वैधानिकता मिल्यो भने पोपका लागि पनि आध्यात्मिक रुपमा सम्राटका माध्यमबाट साम्राज्यमा आफ्नो प्रभाव विस्तार गर्ने मौका मिल्यो ।

त्यसबेलासम्म कोन्स्टान्टिनोपोलका सम्राटलाई मात्रै इसाईहरुको एकमात्र वैधानिक शासक मानिन्थ्यो । तर, त्यसबेला कोन्स्टान्टिनोपोलमा आधारित साम्राज्यमा सम्राट नभएको र शासनका लागि महिला योग्य नभएको तर्क दिँदै पोपले सार्लमेनलाई रोमन सम्राट घोषणा गरिदिएका थिए ।

सार्लमेनलाई पवित्र रोमन सम्राट घोषणा गर्दै पोप लियो तृतीय । चित्रकार- फ्रेडरिख भोन काल्बाख (१८२२-१९०३)

 

यसबाट साम्राज्ञी आइरिन क्रुद्ध त बनिन् तर पोपविरुद्ध जान उनको ल्याकत र क्षमता भने थिएन । उनले सार्लमेनसँग विवाह गर्ने प्रस्ताव त गरेकी थिइन् तर सफल हुन सकेन । सन् ८०२ मा आइरिन सत्ताच्युत भएर लेस्बोसमा निर्वासित हुनुपर्यो । तैपनि, सार्लमेन आफ्नो पदबाट पछि हट्न मानेनन् । अब दुबै साम्राज्यले आ–आफूलाई इसाई धर्मको संरक्षक दाबी गर्न थालिसकेका थिए ।

व्यवहारिक हिसाबमा कोन्टान्टिनोपोल र रोमका चर्च अलग भएपनि औपचारिक रुपमा यी दुई एउटै थिए । ८६३ मा कोन्स्टान्टिनोपोलका सम्राटले पोपको सल्लाहबिनै त्यहाँको चर्चका पेट्रियार्कको बर्खास्ती र नियुक्तिको अधिकारका विषयलाई लिएर दुई चर्चबीच पुनः तनाव उत्पन्न भयो । यो विवाद एउटा सम्झौतामा पुगेर साम्य भयो । पोपले पेट्रियार्कको नियुक्तिलाई वैधानिकता दिए भने सम्राटले पनि पोपको प्रसंशा गरेपछि दुबै पक्ष सन्तुष्ट भए ।

यतिका शताब्दीसम्म कोन्स्टान्टिनोपोल र रोमको चर्चबीच इसाई आस्था, परम्परा, संस्कृतिजस्ता कुरामा फरकपन आइसकेको थियो । यसबेलासम्म दुई चर्चले एक अर्काको अस्तित्व स्वीकार गरेका थिए । तर, कोन्स्टान्टिनोपोलका सम्राटको शासनमा रहेको दक्षिणी इटालीलाई नोर्मनहरुले आक्रमण गरेर कब्जा गरेसँगै दुई चर्चबीचको मतभेद अझ गहिरियो ।

सन् १०५३ मा रोमन चर्चले कोन्स्टान्टिनोपोलमा आधारित चर्चको मातहतमा रहेका गिर्जाघरहरुलाई रोममा आधारित चर्चको मातहतमा रहेका गिर्जाघरमा परिणत गराउने घोषणा गर्यो । कोन्स्टान्टिनोपोलको चर्च मातहत रहेका गिर्जाघरहरुले युनानी भाषा, परम्परा अनुसार आफ्नो धर्म मान्दथे । यससँगै अब ती चर्चहरु ल्याटिन भाषा र परम्परा मान्न बाध्य भए ।

यस घटनासँगै कोन्स्टान्टिनोपोलमा रहेको चर्च क्रुद्ध भएर आफ्नो शासन क्षेत्रमा रहेका सबै ल्याटिन गिर्जाघर बन्द गर्ने आदेश दियो । यस घटनासँगै दुई साम्राज्यबीच कूटनीतिक तनाव पैदा भयो । सन् १०५४ मा पोपले कोन्स्टान्टिनोपोल पठाएका साल्भा क्यान्डिडाका कार्डिनल हुम्ब्रेले हाया सोफियामा कोन्टान्टिनोपोलको हाया सोफिया गिर्जाघरका पेट्रियार्कसमक्ष धार्मिक विच्छेदको पत्र चढाए । यसको बदलामा कोन्स्टान्टिनोपोलका सम्राट र पेट्रियार्कले पनि रोमन चर्चसमक्ष धार्मिक सम्बन्ध विच्छेदको घोषणा गरे ।

यससँगै दुई सम्प्रदाय अलग हुन पुग्यो । त्यसयता अहिलेसम्म एक पटक पनि यी दुई चर्चहरु मिलेर एउटै संयुक्त चर्चका रुपमा पुनस्थापित हुन सकेका छैनन् । अहिले रोममा आधारित चर्च रोमन क्याथोलिक कहलाउँछ भने पूर्वी चर्चहरुलाई अर्थोडक्स भनेर पुकारिन्छ । रोमन क्याथोलिक र पछि मध्य एवम् प्रारम्भिक आधुनिक युगमा रोमन चर्चसँग असन्तुष्ट भएर नयाँ धार्मिक अभियान सञ्चालन गरेका प्रोटेस्टेन्टका विभिन्न सम्प्रदायले आज कै दिनमा क्रिसमस मनाएका छन् ।

हाल रोमन क्याथोलिकको मुख्य बसोबास युरोपका इटाली, स्पेन, फ्रान्स, पोर्चुगल, आयरल्याण्ड, पोल्याण्ड, अस्ट्रिया र उपनिवेशकालमा यी मुलुकहरुको प्रभावमा परेका ल्याटिन अमेरिकी मुलुकहरु, फिलिपिन्सजस्ता देशमा रहेको छ भने अर्थोडक्सहरुको मुख्य बसोबास मध्ययुगमा बैजान्टाइन साम्राज्यको सम्पर्कमा रहेका एवम् बैजान्टाइन साम्राज्यसँग निकट सम्बन्ध रहेका ग्रीस, रुस, सर्बिया, बुल्गेरिया, रोमानिया, मोल्दोभामा रहेको छ ।

पात्रोमा भिन्नता

क्याथोलिक र अर्थोडक्सहरुले किन फरक दिनमा क्रिसमस मनाउँछन् भनेर बुझ्न हामीले फेरि पनि रोमन साम्राज्यलाई नै बुझ्नुपर्छ । रोमका संस्थापक रोमुलसले रोमन जनताका लागि पात्रो बनाइदिएको किंवदन्ती छ । यी पात्रोमा मार्सियस, अप्रिलिस, मायस, युनियस, क्विन्टिलिस, सेक्सटिलिस, सेप्टेम्बर, अक्टोबर, नोभेम्बर र डिसेम्बर गरी १० वटामात्रै महिना थिए ।

रोमन पात्रोअनुसार एक वर्षमा ३ सय ४ दिनमात्रै हुन्थ्यो । पछि रोमका दोस्रा राजा नुमा पोम्पिलियसले पात्रोमा डिसेम्बरपछि ज्यानुअरियस र फेब्रुअरियस गरी दुई महिना थपे ।

उनले महिनाका दिन (तारिख) मा पनि फेरबदल गरे । यसअनुसार हरेक वर्ष ३५४ दिन हुने भयो । तर, वर्षमा ३६५ दिन हुने भएकाले यस पात्रोमा केही वर्षको अन्तरमा ‘इन्टरक्याल्केरियस’ भनिने एउटा बेग्लै महिना थप्ने व्यवस्था थियो । यस महिनामा २७ दिन हुन्थ्यो । ‘इन्टरक्याल्केरियस’ को वर्षमा ३ सय ७७ दिन हुन आउँथ्यो ।

कति अन्तरमा यस्तो ‘इन्टरक्याल्केरियस’ हुने भन्ने निश्चित व्यवस्था भने थिएन । त्यसको केही शताब्दीसम्म रोमनहरुले यस्तै पात्रो चलाउँथे । तर, यस्तो कतिसम्म चलोस् ! वर्षमा हुने दिनहरु र पात्रोको तालमेल नमिल्दा कहिलेकहीँ रोमनहरुले खेती गर्ने समयमा मनाउने पर्व उपज काट्ने समयमा पर्ने हुन थाल्यो ।

ईसापूर्व ४५ मा रोमन राजनेता जुलियस सिजरले पात्रोलाई सुधार गरी हरेक वर्ष ३६५ दिन हुने र हरेक ३ वर्षमा पात्रोमा एक दिन थपिने व्यवस्था ल्याए । यसै पात्रोलाई जुलियन क्यालेन्डर भन्न थालियो । उनको उत्तराधिकारी अगस्टसले क्विन्टिलिस महिनालाई जुलियस सिजरको सम्मानमा जुलाई र सेक्सटिलिस महिनालाई आफ्नै नाममा अगस्ट नामकरण गरे । उनले हरेक ३ नभइ ४ वर्षमा मात्रै ‘लिप इयर’ हुने र पात्रोमा एक दिन थपिने थिति बसाले ।

रोमको फोरम रोमानममा रहेको जुलियस सिजरको प्रतिमा ।

रोमुलुसले बनाएको पात्रोभन्दा जुलियन पात्रो धेरै अर्थमा उत्कृष्ट थियो । यो पात्रो र व्यवहारिक एक वर्षबीच केबल ११ मिनेट प्रतिवर्षको मात्रै फरक थियो । हरेक वर्ष ३६५ दशमलव २५ दिन हुन्छ भन्ने मान्यतामा यो पात्रोले बनाइएको थियो । तर, वास्तवमा एक वर्षमा ३६५ दशमलव २४२२ दिन हुन्छ । रोमनहरुका लागि यति सानो त्रुटिले कुनै फरक भने पारेको थिएन । यसरी हिसाब गर्दा हरेक ४ सय वर्षमा रोमन पात्रोमा ३ दिनको अन्तर आउँछ ।

तर, केही दिनको अन्तरले पछि गएर पात्रोमा अर्को सुधारको खाँचो पर्न गयो ।

इसाईहरुले मार्च महिनामा पर्ने इक्वेनक्स (दिन र रात बराबर हुने दिन) लाई आधार बनाएर हरेक वर्ष इस्टर मनाउने गरेका थिए । आठौँ शताब्दीमा इसाई सेन्ट भेनेरेबल बिडले इस्टर मान्नुपर्ने वास्तविक दिन र पात्रोमा उल्लेखित इस्टरको मितिबीच ३ दिनको अन्तर रहेको दाबी गरेका थिए ।

१३ औँ शताब्दीको सुरुमा अङ्ग्रेजी दार्शनिक रजर बेकनले इस्टर मान्नुपर्ने दिन र पात्रोको मितिबीच ७ वा ८ दिनको अन्तर भएको उल्लेख गरेका थिए । १४ औँ शताब्दीसम्म आइपुग्दा इस्टर मनाइने दिन र पात्रोको मितिबीच स्पष्ट भिन्नता देखिन थालिसकेको थियो ।

१६ औँ शताब्दीसम्म पनि यही पात्रो प्रचलनमा थियो । त्यसबेलासम्म यो पात्रो र यथार्थमा १० दिनको फरक थियो । यही पात्रोका कारण इस्टर पर्वको मिति गणना गर्न इसाईहरुलाई असजिलो हुन गयो । यसलाई सम्बोधन गर्न इटालियन खगोलशास्त्री एलुविसियस इलियसले नयाँ जुक्ति निकाले ।

यदि हरेक ४ सय वर्षमा ३ दिनको तलमाथि हुन्छ भने हरेक ४ सय वर्षमा ९७ वर्षमात्रै ‘लिप इयर’ कायम गर्ने उनको जुक्ति थियो । उनले अघि सारेको मान्यता अनुसार हरेक ४ वर्षमा एक दिन ‘लिप इयर’ हुनेछ । तर, त्यो वर्षको गणना १०० ले भाग नलाग्ने हुनुपर्नेछ । तर, यसमा पनि एउटा अर्को व्यवस्था थियो । उनको मान्यता अनुसार कुनै वर्ष १०० ले पनि भाग लाग्छ र ४०० ले पनि भाग लाग्छ भने त्यो वर्ष पनि ‘लिप इयर’ हुनेछ । यही सानो परिवर्तनले जुलियन पात्रो थप सटिक र स्पष्ट भयो । यसबाट पात्रोको गणना गर्दा ११ वर्ष तलमाथि हुनेमा अब भने केबल २६ सेकेण्डमात्रै तलमाथि हुने भयो ।

तर, पात्रोलाई नयाँ व्यवस्थामा लैजान जुलियस सिजर र सम्राट अगस्टसले धेरै अघि लागू गरेको पात्रोमा ठूलै परिवर्तनको खाँचो थियो । सन् १५८२ मा पोप ग्रेगोरी तेह्रौँले यस परिवर्तलाई सार्थकता दिए ।

उनले जुलियन पात्रोमा भएका त्रुटिलाई समाधान गर्न १० दिन अघि सारेर नयाँ पात्रोलाई वैधानिकता दिए । यही पात्रोलाई ग्रेगोरियन पात्रो भनिन्छ । यससँगै अक्टोबर ४, १५८२ बेलुका सुतेका मानिसहरु नयाँ पात्रोअनुसार अक्टोबर १५ मा उठे ।

अक्टोबर १५ १५८२ लाई ग्रेगोरियन पात्रोको पहिलो दिन मान्न सकिन्छ । तर, धेरै लामो समयसम्म उनको पात्रो सबैतिर भने लागू भएन । सुरुमा उनको अधिकारक्षेत्र भएको राज्यमा र विस्तारै इटाली, स्पेन, पोर्चुगल, पोल्याण्डजस्ता क्याथोलिक मुलुकमा यो पात्रो लागू भयो ।

इङ्ग्ल्याण्ड र स्विडेनजस्ता प्रोटेस्टेन्ट मुलुक र रुस, ग्रीसजस्ता मुलुकले यो व्यवस्था स्वीकार गरेनन् । जर्मनी, स्विट्जरल्याण्ड, डेनमार्क, नर्वेजस्ता मुलुकले सन् १७०० मा जुलियन पात्रो त्यागेर ग्रेगोरियन पात्रो अपनाउन लागे ।

पोप ग्रेगोरी तेह्रौँको तस्बिर । चित्रकार- बार्थोलोमेउ पासेरोट्टी (१५२९-१५९२)

बेलायत र त्यसबेलाको बेलायती उपनिवेश अमेरिकाले सन् १७५२ मा ग्रेगोरियन पात्रो अपनायो । रुस, रोमानिया, बुल्गेरियाजस्ता देशले २० औँ शताब्दीको सुरुतिर मात्रै यो पात्रो अपनाए । सन् २०१६ मा मात्रै साउदी अरबले ग्रेगोरियन पत्रो अपनाउन सुरु गरेको हो ।

क्याथोलिक चर्चबाट सुरु भएको र पोपलाई इसाई धर्मको सर्वोच्च संस्था मान्न अस्वीकार गर्ने भएकाले अर्थोडक्स चर्चले ग्रेगोरियन पात्रोलाई मान्यता दिएको छैन । सोही कारण अर्थोडक्सहरुले जनवरी ७ मा मात्रै क्रिसमस मनाउँछन् ।

प्रकाशित मिति : ९ पुस २०८०, सोमबार  ८ : ५५ बजे

बाँकेको जमुनाहा नाका तीन दिन बन्द हुने

नेपालगञ्ज – बाँकेको नेपाल–भारत जमुनाहा नाका तीन दिनका लागि बन्द

कांग्रेसले मागेको छानबिन समिति होइन, सरकार हो : एमाले 

काठमाडौं– नेकपा एकालेका प्रमुख सचेतक महेश बर्तौलाले नेपाली कांग्रेसले गृहमन्त्रीमाथि

प्रधानमन्त्रीसँग यादव असन्तुष्ट, उपप्रधानमन्त्री बन्न सक्छन् राई

काठमाडौं– जनता समाजवादी पार्टी नेपाल (जसपा) विभाजनपछि केन्द्र सरकारमा पनि

गौतमबुद्ध अन्तर्राष्ट्रिय विमानस्थल नियमित सञ्चालन गर्न माग

रुपन्देही – प्रधानमन्त्री पुष्पकमल दाहाल ‘प्रचण्ड’ संग सिद्धार्थ उद्योग वाणिज्य

आगामी बजेट दलितमैत्री बनाउन माग

काठमाडौं – प्रधानमन्त्री पुष्पकमल दाहाल ‘प्रचण्ड’ सँग दलित समुदायका नेताहरुले