तिम्रो चिहानमा म फेरि आइपुगेँ देवेन्द्र ! | Khabarhub Khabarhub

द्वन्द्वका नमेटिने घाउ

तिम्रो चिहानमा म फेरि आइपुगेँ देवेन्द्र !

युद्धका क्रममा मारिएका एक निहत्था युवकको वृतान्त



भोजपुर – सत्तारुढ र प्रमुख प्रतिपक्षी दलहरूबीच शान्ति प्रक्रियाका बाँकी काम टुङ्ग्याउन बिहीबार बालुवाटारमा रस्साकस्सी थियो ।

बैठकमा शान्ति प्रक्रियाका बाँकी काम टुङ्ग्याउन गठन गरिएको ‘सर्च कमिटी’ (सिफारिस समिति)लाई पूर्णता दिने समझदारी दलहरूले जुटाइरहँदा म भने एकजना द्वन्द्वपीडितको चिहान नियालिरहेको थिएँ । मनमा ‘त्यो चिहानमा पुरिएका नौजवान युवकले न्याय पाउलान् कि नपाउलान्’ खेलिरह्यो ।

सामान्यतयाः माझ किराततिर चिहानमा जाँदा शिया र वायु लाग्ने जनविश्वास छ । खासगरी क्षत्रीबाहुनले किरात राईहरूको चिहानतिर जाँदा तीतेपाती बोक्ने या अरू विधि प्रयोग गर्छन्, शिया र वायु नलागुन् भनेर । मैले ती कुनै विधि गरिनँ । चिहानमा गएँ, टोलाएँ, आधा घण्टा त्यहीँ बिताएँ ।

पछिल्लो समय खासगरी नेकपा (एमाले) र नेकपा (माओवादी केन्द्र) बीच वि.सं. २०५२ देखि २०६२ सम्म चलेको १० वर्षे सशस्त्र सङ्घर्षको औचित्यलाई लिएर सदनदेखि सडकसम्म जुहारी चलेको छ । यसमा सत्तारुढ नेपाली कांग्रेस भने रमिते जस्तो बनेको छ ।

त्यो १० वर्षे अवधिलाई तपाईं जनयुद्ध, सशस्त्र संघर्ष, सशस्त्र द्वन्द्व, हिंसात्मक संघर्ष, हिंसा, रक्तपातपूर्ण संघर्ष…जेसुकै नाम दिन सक्नुहुन्छ – आफ्नो राजनीतिक लाइन र विचार अनुसार !

त्यो सशस्त्र संघर्षबाट विराम लिएर माओवादी शान्तिपूर्ण राजनीतिमा अवतरण गरेको पनि २० वर्ष भइसकेको छ । तर, अझै पनि हिंसाका बाछिटाहरूलाई किनारा लगाउन दलहरूले सकिरहेका छैनन् । उक्त संघर्षका क्रममा राज्यपक्ष र तत्कालीन विद्रोही समूहबाट भएका गम्भीर प्रकृतिका मानवअधिकार हननका घटनामा आममाफी नहुने गरी शान्ति प्रक्रिया टुङ्ग्याउनुपर्ने दबाब दलहरूलाई छ ।

पीडित पक्षले चाहेमा मात्रै त्यस्ता घटनामा माफी दिन सकिने सहमति दलहरूबीच भएको छ । सत्य निरुपण तथा मेलमिलाप आयोग र बेपत्ता खोजबिन आयोगले तत्कालीन सशस्त्र संघर्षको समयमा बाँकी घाउ निको पार्ने आशा पीडित परिवारमा जीवितै छ ।

विषय ती बेवारिसे जस्तो चिहानमा पुरिएका युवकतिरै केन्द्रित गरौँ । त्यसका लागि हामी फर्किनुपर्ने हुन्छ वि.सं. २०६२ सालतिर । त्यसबेला २१ वर्षका नवजवान थिए देवेन्द्र राई । भोजपुरको तत्कालीन देवानटार गाविस –७, राहादुङ टोल लुङ्गिनका उनी मजदुरी गरेर आफ्नो परिवार पाल्थे । घरमा थिइन् – पत्नी सरञ्चीकला र आमा मैनीमाया राई ।

गरिब परिवारका देवेन्द्र त्यसबेला न राज्यका मान्छे थिए, न त माओवादी मिलिसिया या कार्यकर्ता नै ! सानैमा बुवा गुमाएका उनी गरिबीमा पिल्सिएर हुर्किएका थिए । त्यही गरिबीले उनलाई बाँच्न सिकाएको थियो ।

घरको छाक टार्न सधैँ हातमा नाम्लो र डोरी बोकेर कुदिरहन्थे । गाउँमा मोटरबाटो नभएको त्यसबेला उनी भारी बोकेरै परिवार पाल्थे । त्यसका लागि देवेन्द्र कहिले धनकुटाको मुगा, कहिले पाख्रीबास त कहिले खोकुछिन्ताङ पुगिरहन्थे ।

२०६२ पुस २१ गते पनि नाम्लो र ढाकरसहित छाक टार्ने जोहोका लागि निस्किएका थिए घरबाट । आमा, श्रीमती र दुई बहिनीको जिम्मेवारी काँधमा बोकेका उनी घरबाट त निस्किए, तर कहिल्यै फर्किन पाएनन् ।

तत्कालीन विद्रोही माओवादीलाई छेक्न सरकारले तत्कालीन रानीबास गाविस–८, हतुवागढीमा तत्कालीन शाही नेपाली सेनाको ब्यारेक राखेको थियो । भन्नचाहिँ नेपाली सेनाको ब्यारेक थियो, तर त्यहाँ युनिफाइड कमान्ड राखिएको थियो ।

घरबाट हिँडेका देवेन्द्र २०६२ पुस २१ गते एकाएक गायब भए । कहाँ गए, कता हराए, कसले लग्यो, अत्तोपत्तो भएन । देवेन्द्र हराएपछि गाउँमा खैलाबैला चलिरहँदा उनलाई हतुवागढीस्थित संयुक्त सुरक्षा बेसक्याम्पको पश्चिम चेकपोस्टबाट शाही नेपाली सेनाको कालीध्वज गणको टोलीले माओवादी भएको आशंकामा समातिसकेको थियो ।

माओवादीको आशङ्कामा नियन्त्रणमा लिइएका उनको ब्यारेकमै अचानक मृत्यु भएको खबर बाहिरियो । भारी बोक्न घरबाट तन्दुरुस्त निस्किएका उनले ब्यारेकमै ज्यान गुमाए, तर कसरी ? उनको मृत्युबारे स्थानीयलाई खबरसमेत गरिएन । तर, ब्यारेकमा ज्यान गुमाएका उनको लासलाई रातारात सेनाको हेलिकप्टरमा हालेर भोजपुर सदरमुकाम ल्याइयो ।

बाँचुञ्जेल ढाकर र नाम्लोले थिचिएका देवेन्द्रलाई मरेपछि हेलिकप्टर चढाइएको थियो । उनको लासलाई सदरमुकामस्थित जिल्ला अस्पतालमा ल्याएर चिरचार पारियो, पोस्टमार्टमका नाममा । तर, उनको मृत्युको कारण सेना भएकाले पोस्टमार्टमको विस्तृत विवरण सार्वजनिक गरिएन ।

भोजपुर जिल्ला अस्पतालमा पोस्टमार्टम त गरियो, तर राईको लास न्यूनतम मानवीय पक्षसमेत बिर्सँदै तत्कालीन राज्य पक्षले परिवारलाई बुझाएन । डा. भवानी शर्माले पोस्टमार्टम गरेपछि परिवारले पाउने अन्तिम संस्कारको अधिकार राज्यपक्षले खोस्यो ।

पोस्टमार्टमपछि भोजपुर गाविसका तत्कालीन सचिवलाई जबरजस्ती बुझाइयो । त्यसपछि स्थानीय एक व्यक्तिलाई जिल्ला प्रहरी कार्यालयले तीन हजार रुपैयाँ ज्याला दिएर राईको लास पुर्न लगायो ।

सुरक्षाफौजले देवेन्द्रको मृत्युको कारण कहिले खुलाएन । केवल मृत्यु भएको मात्रै भन्यो । तर उनलाई माओवादी आरोपमा नियन्त्रणमा लिएपछि सेनाले ब्यारेकमा लगेर यातना दिँदा ज्यान गएको पत्ता लाग्यो । सेनाको यातनाबाट देवेन्द्रको कुममा एउटा प्वाल परेको थियो । छाती र दुवै तिघ्रामा नीलडाम थियो ।

त्यसबेला राईलाई कब्जामा लिने हतुवागढी बेसक्याम्पका क्याप्टेन दिनेश श्रेष्ठ र प्रहरी नायव निरीक्षक अरूण कुसवाहाले राईको लास २०६२ पुस २१ गते सदरमुकाम लगिएको बताए । भोजपुरस्थित कालीध्वज गणका गणपति नवीन बस्नेतले चाहिँ पुस २२ गते मात्रै उनको लास सदरमुकाम ल्याइएको बताए ।

त्यसबेला सुरक्षाफौजले देवेन्द्रलाई माओवादी बनाउन नक्कली कथा रच्यो । जुन कथाअनुसार उनको साथबाट गोली र कम्ब्याक्ट ड्रेस बरामद भएको भनियो ।

त्यसबेला जिल्ला प्रहरी कार्यालयका प्रहरी उपरीक्षक नलप्रसाद उपाध्यायले भने राईबाट बरामद गरिएको सामग्री प्रहरीले नबुझेको बताएका थिए । गोली र सैन्य पोशाकबाहेक सबै सामान प्रहरीलाई बुझाएको जिकिर सेनाका तत्कालीन कर्णेल बस्नेतले गरेका थिए ।

तत्कालीन प्रमुख जिल्ला अधिकारी दिवाकर देवकोटाले घटनाबारे आफूलाई जानकारी नभएको बताएका थिए । उनको अनभिज्ञता यस अर्थमा स्वभाविक थियो कि त्यसबेला सेनाका कर्णेल नै जिल्ला सुरक्षा समितिमा हावी हुन्थे ।

त्यस बेलासम्म देवेन्द्रको परिवार उनलाई खोज्न हतुवागढी ब्यारेकतिर धाइरहेको थियो । पुस २५ गते ब्यारेक क्षेत्र गएर फर्किएको परिवार पुस २८ गते पुनः पुग्यो । तर, यता भोजपुर सदरमुकाममा माटोमुनि पुरिइसकेका देवेन्द्रबारे सुरक्षा निकायले परिवारलाई कुनै जानकारी दिएन ।

देवेन्द्रकी आमा मैनीमाया र पत्नी सरञ्चीकला ।

२०६२ माघ २ गते भोजपुर सदरमुकाममा तत्कालीन राजा ज्ञानेन्द्र शाहको सवारी हुने भन्दै सुरक्षा अधिकारीले पीडित परिवारलाई भेट दिएन । हत्याको खबर सार्वजनिक हुने डरले राईको लास पनि परिवारको जिम्मा लगाइएन । अन्तिमसम्म देवेन्द्र प्रकरण ढाकछोप कोसिस भइरह्यो ।

अनि खोतलियो चिहान

सशस्त्र संघर्षका समयमा तत्कालीन शाही नेपाली सेनाको रजगज थियो । प्रमुख जिल्ला अधिकारीदेखि प्रहरी अधिकारीसमेत सेनाकै इशारामा चल्नुपर्थ्यो ।

सेनाका अधिकृतहरू संलग्न भएर गरिएको देवेन्द्रको हत्या प्रकरण ढाकछोपका लागि अनेक कोसिस भए । लासको प्रकृति र अनेक दबाबपछि चिकित्सकले जारी गरेको पोस्टमार्टम प्रतिवेदनका आधारमा देवेन्द्रलाई कुटपिट गरी हत्या गरेको देखिएको थियो ।

उता परिवार देवेन्द्रको अवस्था बुझ्न हतुवागढी ब्यारेक धाइरहेका थिए, यता उनी भने निर्जीव भएर माटोमुनि पुगिसकेका थिए । गैरन्यायिक र गम्भीर मानवअधिकार हननको घटनाका रूपमा यसलाई स्थापित गर्न केही न केही सबुत प्रमाण आवश्यक पर्थ्यो । सेनाले हरसम्भवः लुकाउन उनको लाससमेत गुपचुप रूपमा प्रहरीमार्फत गोप्य स्थानमा गाडिसकेको थियो ।

कहिलेकाहीँ आफ्नो भूमिकालाई मानवीय कामका लागि गैरकानुनी काममा समेत लगाउनुपर्ने रहेछ । राज्यका नजरमा त्यस्तै गैरकानूनी काम त्यसबेला गर्न बाध्य हुनुपरेको थियो । त्यसबेला भोजपुरस्थित अनौपचारिक क्षेत्र सेवा केन्द्र (इन्सेक) जिल्ला प्रतिनिधि रहेको यो लेखकलाई त्यही चुनौती आइलागेको थियो ।

देवेन्द्रलाई सेनाले ब्यारेकमा यातना दिएर हत्या गरेको तथ्य स्थापित गर्न उनलाई गाडेको स्थानको उत्खननबाहेक अर्को विकल्प थिएन । अन्य प्रमाण मेटाउन सेनाले हरसम्भव कोसिस गरेको थियो । युद्धमा सहभागी नै नभएको एकजना निहत्था युवकको सैनिक ब्यारेकमा भएको हत्यालाई गम्भीर मानवअधिकार उल्लङ्घन प्रमाणित गर्न केही न केही प्रमाणको खाँचो थियो । जिल्लामा अरू पत्रकार र अधिकारकर्मीभन्दा जोखिम मोल्न सक्ने भनेर बनाएको पहिचानलाई पनि बचाउनु थियो ।

एक निहत्था युवकको गैरन्यायिक हत्याको प्रमाण जुटाउन लास गाडिएको तीन दिनपछि चिहान खोतलियो, त्यो पनि सेनाले थाहा नपाउने गरी सुटुक्क ! त्यसका लागि साथमा दुईजना प्रहरी पनि राखिएको थियो ।

तिनै प्रहरीको रोहबरमा दुईजना युवकलाई लगाएर देवेन्द्रको चिहान खोतलियो । पोस्टमार्टमपछि प्लास्टिकमा पोको पारेर देवेन्द्रको लाश उत्तानो पारेर गाडिएको थियो । शरीरका चोटपटक सबै देखिन्थे, लाश सड्ने बेला भइसकेको थिएन ।

देवेन्द्रको शव र उनको चिहान ।

बरु घटना ढाकछोप गर्न गाडिएको लाशको हात सायद कुकुर या स्यालले खोतलेर बाहिरै निकालेका थिए । ढाकछोपको कोसिस त भएको थियो, तर प्रमाण भने बाहिरै छाड्ने गरी ।

लेखकले प्रहरीको रोहबरमा चिहान खोतलेर लासको फोटो खिच्यो । यति गर्नका लागि तत्कालीन प्रहरी अधिकारीले पनि सेनालाई थाहा नदिई जोखिम मोलेका थिए । सायद प्रहरी अधिकारी त्यसबेला युनिफाइड कमान्डका नाममा सेनाले गरेको थिचोमिचोका कारण पिल्सिएका थिए ।

अहिले पनि इन्सेकलाई कुनै दलनिकटको बिल्ला लाग्ने गरेको छ । उसको नेतृत्वमा एउटा दलनिकटहरू रहेका आधारमा उक्त ट्याग लगाइए पनि तत्कालीन सशस्त्र संघर्षका क्रममा इन्सेकसँग मात्रै देशभरको मानवअधिकार हननका एकीन तथ्याङ्क थिए ।

तत्कालीन राज्य र विद्रोही पक्षबाट हुने मानवअधिकार हननका घटनाबारे स्थलगत रूपमै अध्ययन गर्ने भएकाले इन्सेकको तथ्याङ्क (हेर्नुहोस्‌ देवेन्द्र हत्या प्रकरणको पूर्ण विवरण) विश्वासिलो हुन्थ्यो । भलै, इन्सेकका तथ्याङ्कलाई राज्यले अपनत्व ग्रहण गर्न चाहेको छैन ।

त्यहीकारण द्वन्द्वकालमा भएका घटनामा जीवितलाई पनि मृतकको सूचीमा राखेर राहत दिइएको छ । बेपत्तालाई पनि मृतक भनेर गोलमाल गरिएको छ ।

जोखिम मोलेर चिहान खोतलेर त्यसबेला इन्सेक, हिमाल खबरपत्रिका सहितमा गरेको रिर्पोटिङका कारण सेनामा खैलाबैला मच्चियो ।  जिल्लास्थित सेनाको नेतृत्वले ढाकछोप गर्न खोजेको उक्त घटनाको छानबिनका लागि शाही नेपाली सेना समरी घटना अध्ययन टोली बनाउन बाध्य भयो ।

उक्त टोलीले पनि देवेन्द्रको ब्यारेकमा यातनाका कारण मृत्यु भएको ठहर गर्‍यो । उक्त टोलीको सिफारिस अनुसार शाही नेपाली सेनाले दोषी सैनिकमाथि कारबाही चलाइएको वक्तव्य २०६३ असोज ३१ गते निकाल्योे । त्यसबेला दुई अधिकृतसहित सेनाका सातजनाको संलग्नतामा देवेन्द्रलाई ब्यारेकमा मारिएको निष्कर्ष छानबिन समितिले निकालेको थियो ।

इन्सेकको कन्फिल्क्ट भिक्टिम प्रोफाइलमा देवेन्द्र हत्या प्रकरणको विवरण ।

देवेन्द्रको हत्यामा संलग्न शाही नेपाली सेनाको कालीध्वज गणका सह–सेनानी तथा हतुवागढी बेस क्याम्पका प्रमुृख सह–सेनानी दिनेश श्रेष्ठ, उप–सेनानी भीष्म रावल, सुवेदार राजकुमार रानामगर र जमदार खगेन्द्रराज जोशीलाई कारबाही गरेको विवरण त्यसबेला सैनिक जनसम्पर्क निर्देशनालयले सार्वजनिक गरेको थियो ।

कारवाहीमा परेकामध्ये सह–सेनानी श्रेष्ठलाई ०६३ असोज महिनाभर सैनिक हिरासत र पाँच वर्ष बढुवा रोक्का, उप–सेनानी रावललाई ४५ दिन सैनिक हिरासत र एक तह घटुवा, सुवेदार राजकुमार रानामगरलाई एक महिना कैद र एक वर्ष ग्रेड रोक्का र जमदार खगेन्द्रराज जोशीलाई ४ वर्ष बढुवा रोक्का र एक वर्ष कैद सजाय भयो ।

इन्सेकसहितको मानवअधिकार सन्धि अनुगमन समन्वय समिति र राष्ट्रिय मानवअधिकार आयोग क्षेत्रीय कार्यालय विराटनगरको छानबिनबाट समेत सेनाको यातनाबाट देवेन्द्रको मृत्यु भएको निष्कर्ष निकालेको थियो ।

आयोगले उक्त घटनामा सेनाको गम्भीर गल्ती रहेको जनाउँदै दोषी सैनिकमाथि कारबाही र पीडित परिवारलाई दुई लाख रुपैयाँ क्षतिपूर्ति उपलब्ध गराउन सिफारिस गर्‍यो । यस प्रकरणको छानबिन संयुक्त राष्ट्र संघीय मानवअधिकार उच्च आयोगले गरेको थियो ।

त्यसबेला मोलेको त्यो जोखिमको परिणाम : सेनाका दोषी अधिकारीमाथि आन्तरिक कारबाही भयो । पछि पीडित परिवारलाई सरकारले द्वन्द्वका क्रममा मारिएका नागरिकलाई प्रदान गर्ने तीन लाख रुपैयाँ दियो ।

तर, घरको मियो नै नरहेपछि परिवारलाई बाँच्न समस्या भयो । देवेन्द्रका दुई बहिनीले आर्थिक अभावका कारण विद्यालय छोडे । पत्नी सरञ्चीकला होम्ताङस्थित माइतीमा बस्न थालिन् ।

देवेन्द्रलाई गुमाएपछि अहिले आमा एक्लिएकी छन् । छोरीहरूको बिहे भइसकेको छ । देवेन्द्रकी पत्नी सरञ्चीकलाले पनि अर्को घरबार गरेकी छन् । नयाँ घरबार गरेर सुनसरीको इटहरी बस्न थालेकी उनले छोरालाई जन्म दिएकी छन् ।

झाडीले छोपिएको देवेन्द्रको चिहान (गाडिएको स्थान) छेउ लेखक ज्ञानेन्द्र खड्का ।

फेरि चिहानतिरै

चिहान खोतलेर देवेन्द्रको न्यायका लागि थालेको संघर्ष रोकिएको थिएन । न्यायको खोजीका लागि देवेन्द्रकी आमा र पत्नीलाई सदरमुकामसम्म ल्याउन सम्भव भयो ।

जोखिमबीच सदरमुकाम आइपुगेका दुवैजना आफ्ना लागि न्याय माग्न सक्ने अवस्थामा थिएनन् । सबै मानवअधिकारकर्मी र पत्रकारले बोलिदिनुपर्ने, डोहोर्‍याउनुपर्ने बाध्यता थियो । उनीहरूलाई पत्रकारसामु राखियो, प्रमुख जिल्ला अधिकारीकहाँ लगियो, तत्कालीन अवस्थामा ठूला दलका नेताहरूसम्म पुर्‍यायौँ ।

विस्तारै न्यायको लडाइँले गति लियो । राष्ट्रिय मानवअधिकार आयोग र संयुक्त राष्ट्रसंघीय टोलीसमेत हतुवागढी र देवेन्द्रको घरसम्मै पुगे । सेनामाथि बढ्दो दबाबले अन्ततः ढाकछोप भइसकेको एउटा गम्भीर मानवअधिकार हननको घटनामा अन्तर्राष्ट्रिय निकायको पनि नजर पर्‍यो ।

सरञ्चीकला र मैनीमायाले युद्धका नाममा आफूहरूको भरोसा सदाका लागि गुमाए । त्यसपछि देवेन्द्रको लाससमेत हेर्न नदिएर उनीहरूमाथि सेनाले अर्को जघन्य अपराध गरेको थियो ।

रातारात हेलिकप्टरबाट सदरमुकामसम्म लास ल्याएर गाड्न भ्याएको सेनाले उनीहरूलाई कुनै विवरण दिएन । लाससमेत हेर्न नपाएर छटपटिएका दुईजनालाई देवेन्द्रको चिहानसम्म डोहोर्‍याउँदै लाने जिम्मेवारी पनि आइलागेको थियो । त्यो पनि सेनाले थाहा नपाउने गरी लुकाउँदै लुकाउँदै ! देवेन्द्रको लास तत्कालीन भोजपुर गाविसस्थित राधाकृष्ण मन्दिर पछाडिको जङ्गलमा गाडिएको थियो ।

परिवारको एकमात्रै भरोसा गुमाउँदा विक्षिप्त दुवैजनालाई चिहानसम्म (चिहान पनि के भनौँ, माटोले पुरेर त्यसमाथि केही ढुङ्गा राखिएको स्थान) डोहोर्‍याउँदै लगेँ । न्यायको आशाले आफूतिर नजर लगाइरहने दुवैलाई देवेन्द्रको निर्जीव शरीर पुरेको ठाउँमा घटनाको करिब दुई महिनापछि पुर्‍याएको थिएँ ।

झार पलाएर आलो माटो छोपिएको त्यही स्थानमा देवेन्द्रलाई गाडिएको कुरा सुनाएँ । अघिबाटै सुँक्कसुँक्क गरिरहेका दुवैजना भक्कानिए । क्षणभरै देवेन्द्रको लास गाडिएको स्थान शोकमा डुब्यो । पहिले सरञ्चीकलाले देवेन्द्रलाई गाडिएको स्थानलाई घोप्टिएर अँगालो मारिन्, मुर्छा परेजस्तै अवस्थामा उनी भक्कानिरहिन् ।

त्यसपछि आमा मैनीमायाले पनि देवेन्द्रलाई पुरिएको स्थानलाई चुमिन्, रोइन्, कराइन्, पटक पटक दुवै हातले त्यही माटोमा हानिरहिन् । छेउमा बसेर हेरिरहेको म आफैँ त्यो दृश्यबाट विक्षिप्त थिएँ, आँखा आशुँले डम्म भरिएका थिए । तर, पति/पुत्रवियोगमा रहेका ती दुई जीवनलाई सकुशल घर पुर्‍याउनु थियो ।

वि.सं. २०६२ पुस चौथो साता देवेन्द्रको शव गाडिएको (चिहान) छेउ रोइरहेकी आमा मैनीमाया ।

दुवैलाई सम्हालेँ । ‘जे हुनु भइसक्यो, अब न्यायको लडाइँमा तपाईंहरूलाई साथ दिइरहन्छु’ भनेर फकाएँ । उनीहरूले चिहानमाथि देवेन्द्रलाई अन्तिम बिदाइस्वरुप दुई मुठ्ठी माटो दिए । लास नै गायब बनाउन राज्यसँग भिडेर देवेन्द्रको चिहानसम्म देखाउन पाउँदा कसोकसो सन्तोष मिल्यो । तर, देवेन्द्र त ज्यूँदा थिएनन् ।

मन त थियो – चिहान खोतलेर देखाउन ! तर, त्यसबेलासम्म देवेन्द्र सड्ने क्रममा थिए । घटनाको तीन दिनपछि आफैंले उत्खनन गरेर खिचेको देवेन्द्रका मृत शरीरका तस्बिर त्यहीँ देखाएर न्यायका लागि लडाइँ जारी रहेको भन्दै सान्त्वना दिएँ, त्यो बाहेक दिन सक्ने अरू केही थिएन । आधा घण्टाको वेदनायुक्त चित्कारपछि दुवैलाई देवेन्द्रलाई अन्तिम बिदाइको हात हल्लाउन लगाएर त्यहाँबाट हिँडाए ।

अश्रुमिश्रित त्यो क्षणदेखि आजसम्म आइपुग्दा देवेन्द्रको परिवार छिन्नभिन्न भइसकेको छ । अब घरमा देवेन्द्रकी एक्ली आमाबाहेक कोही छैनन् । यदि देवेन्द्र नमारिएका भए यो परिवारका लागि संसार सुन्दर हुन्थ्यो होला । अब उनीहरूको न्यायको लडाइँले अन्तिम रूप लिँदैछ ।

सरकारले संक्रमणकालीन न्यायलाई अन्तिम टुङ्गोमा लाने क्रममा देवेन्द्रजस्ता युद्धमा सहभागी नभए पनि ज्यान गुमाएका निहत्थाहरूले न्याय पाउने आशा बढेको छ । न्याय, परिपूरण र क्षतिपूर्तिका सवालमा अब राज्यले कसरी कदम चाल्छ – हेर्न बाँकी छ ।

युद्धमा भाग नलिएका एकजना मजदुर युवक देवेन्द्रले माओवादी आरोपमा ज्यान गुमाएको २० वर्ष पुग्न लागेको छ । अब चाहिँ संक्रमणकालीन न्यायले टुंगोमा पुग्दै गर्दा यो गम्भीर मानवअधिकार हननको घटनाका दोषीले साँच्चिकै सजाय पाउनेछन्, यो परिवारलाई न्याय मिल्नेछ ।

गनगन बाँकी नै छ । करिब २० वर्षपछि मैले यही बिहीबार देवेन्द्रको चिहानतिर नजर लगाएँ । झाडीबीच दुईवटा साना ढुङ्गामुनि पुरिएका छन् देवेन्द्र । नजिकै एउटा चिलाउनेको बुटो पलाएछ । झारपात र घाँस त हरेक वर्ष पलाउँछन्, मर्छन् । अब त उनका हाडखोर मात्रै बाँकी होलान् ।

सेनाले प्रहरीलाई भनेर पुरेको उनको शवको केही भाग सायद कुकुर या स्यालले उधिनेर निकालेका थिए । यो लेखकको रोहबरमा पूरै शरीर बाहिर निकालेर राम्रोसँग पूरेयता कुनै जनावरले फेरि उधिनेन् । देवेन्द्रको चिहानमाथि त्यसबेला राखिएका ढुङ्गाले पनि सायद उधिन्न दिएनन् ।

अब चाहिँ उधिन्ने बेला आएको हो कि ! किनभने गम्भीर मानवअधिकार हननका घटनाको फेरि एकपटक राज्यले छानबिन गर्दैछ । यदि यो घटनाको पनि नयाँ शिराबाट छानबिन भयो भने दोस्रोपटक देवेन्द्रको चिहान उत्खनन् गरेर न्यायका लागि उनको हाडखोरको परीक्षण हुन सक्छ ।

देवेन्द्रलाई गाडिएको स्थान ।

मैले चिहान त भनेँ । तर, देवेन्द्रलाई पुरेको ठाउँ चिहानजस्तो छैन । किरात राईहरूले आफ्नो वंश वा जातिको जोसुकै मर्दा पनि राम्रोसँग खनेर चिहानमा पुर्ने गर्छन् । देवेन्द्रलाई त मरेका जनावरलाई पुर्नेजस्तो खाडलमा पनि हालिएको थिएन । सेनाले घटना लुकाउन प्रहरीको सहयोग लिएर हतारहातर केही माटोले छोपेर माथिबाट स्याउला राखिदिएको थियो ।

देवेन्द्रको न्यायको लडाइँ चलिरहँदा जिल्लास्थित किरात राई यायोख्खा र किरात राईसम्वद्ध केही व्यक्तिहरूसँग उनलाई गाडिएको स्थानलाई नभुल्ने गरी केही सजाइदिऊँ भन्ने प्रस्ताव पनि राखेँ । राईहरूले आफ्न मृत आफन्त गाडिएको स्थानलाई कपुरथान पनि भन्छन् क्यार !

देवेन्द्रलाई गाडिएको स्थानलाई पनि त्यस्तै कपुरथान जस्तै केही न केही बनाइदिऊँ भनेर राखेको कुरालाई कसैले ठाडोकान लगाइदिएनन् । बरु किरात राईसम्बद्ध संस्थाहरू जातीय पहिचान, कांग्रेस, एमाले र माओवादीको नाममा विवाद गरेर बसेका छन् ।

कपुरथान बन्थ्यो सायद ! यदि देवेन्द्र धनी थिए, अथवा देवेन्द्र पहुँचवाला हुन्थे भने । देवेन्द्र न माओवादी थिए, न त राज्यका लागि सुराकी गर्ने एजेन्ट नै ! उनी केही नभएका कारण कसैको नजरमा परेनन् । आफूहरूका नाममा सेनाले हत्या गरे पनि माओवादीले देवेन्द्रको न्यायका लागि कुनै आवाज उठाएन ।

किरात राई यायोख्खाका पदाधिकारीदेखि माओवादीका नेता/कार्यकर्ताले देवेन्द्रको चिहानसम्म पुगेर न एक थुँगा फूल चढाउने जाँगर चलाए, न त गाडिएको स्थानलाई पहिचान दिलाउने कोसिस नै गरे ।

तपाईंहरूलाई लाग्न सक्छ – बितिसकेको घटना कोट्याएर के गर्न खोजेको ? हिंसाको घटनालाई उधिनेर के गर्न चाहेको ? लाग्दो होला – पुराना घटना भुल्नुपर्छ, कोट्याउनु हुँदैन, बिर्सिँदै अघि बढ्नुपर्छ ।

तर, गम्भीर मानवअधिकार हननका यस्ता घटना कोट्याइरहनुपर्छ; पीडितको न्यायका लागि, पीडकलाई दण्डित गर्नका लागि ! तबसम्म पटकपटक कोट्याउनुपर्छ, जबसम्म युद्धरत पक्षमा संलग्न नभएका निहत्था नागरिकलाई गिरफ्तार गरेर अमानवीय ढंगले गरिएको हत्यामा राज्य जिम्मेवार हुन सक्दैन ।

अझ संक्रमणकालीन न्यायलाई बिट मार्न सबै दल र तत्कालीन युद्धरत पक्ष तयार रहेका बेला हरेक चिहान र घटनास्थललाई अब प्रमाणका रूपमा उधिन्नैपर्छ ।

प्रकाशित मिति : ३ कार्तिक २०८१, शनिबार  १२ : २१ बजे

प्रधानमन्त्रीज्यूलाई भनेको छु- जोखिम उठाउने समय यही हो

काठमाडौं- संस्कृति, पर्यटन तथा नागरिक उड्डयन मन्त्री बद्री प्रसाद पाण्डे

चिर्पट प्रहारबाट श्रीमानको हत्या

रुकुमपश्चिम– रुकुमपश्चिमको चौरजहारी नगरपालिका–२ विजयश्वरीकी ३२ वर्षीया दीपा कुमालले ४०

एनपीएलका लागि कीर्तिपुर मैदानमा तयारी तीव्र (तस्बिरहरू)

काठमाडौं– मंसिर १५ गतेदेखि कीर्तिपुरस्थित त्रिवि क्रिकेट मैदानमा सुरु हुने

प्राकृतिक विपद : ११ अर्ब ८२ करोड बराबरको बीमा दाबी

काठमाडौं– गत असोज ११ र १२ गतेको अविरल वर्षापछिको बाढीपहिरोका

चितवनको इच्छाकामना मन्दिर परिसरमा आज र भोलि पञ्चमी मेला

चितवन– चितवनको इच्छाकामना गाउँपालिका–५ मा रहेको प्रसिद्ध धार्मिकस्थल इच्छाकामना मन्दिर