लोकप्रियतावाद र राष्ट्रवाद एकै सिक्काका दुई पाटा | Khabarhub Khabarhub

विचार

लोकप्रियतावाद र राष्ट्रवाद एकै सिक्काका दुई पाटा

संसारभरि बढ्दैछ अधिनायकवाद, अमेरिकी चुनावलाई ध्यानपूर्वक हेरौं



आज मैले यहाँ कानूनको शासनको अवधारणाबारे आफ्नो विचार राख्नु उपयुक्त होला । म एक अन्तरराष्ट्रिय कानून व्यवसायीको दृष्टिकोणबाट आफ्ना कुराहरु राख्नेछु ।

कोही युरोपमा बस्छ तर अमेरिकामा जन्मेको छ । तथापि, हामीले आफ्नो देश र अन्तरराष्ट्रिय समुदायका रुपमा साझा चुनौतीहरु सेयर गरिरहेका छौं । मेरा लागि कानूनको शासनको मुद्दा, ‘लोकप्रियतावाद’को उदय र ‘राष्ट्रवाद’ अलि महत्वपूर्ण (चुनौतीपूर्ण) छन् ।

मलाई लाग्छ, आज राज्यको स्वेच्छाचारी शक्ति लोकप्रियतावाद र राष्ट्रवाद दुबैमा नाटकीय रुपबाट बढिरहेको छ । हामीले यसलाई एउटै सिद्धान्तका रुपमा चर्चा गर्छौं, तर दुबै फरक छन् । म यसलाई एउटा सिक्काका दुईवटा पाटोका रुपमा हेर्छु ।

आजको लोकप्रियतावादको उदय अधुरा आकांक्षा, सांस्कृतिक पहिचानको कथित हानी नोक्सानी र जेनोफोबिया (विदेशीप्रति घृणाभाव) को उदयबाट जन्मिएको छ ।

यो तिनीहरूबाट सञ्चालित छ, जसले आफूलाई राजनीतिक जातिवाद, भूमण्डलीकरणको उदयविरुद्धको सङ्घर्ष, ध्वस्त हुँदै गइरहेको स्थानीय अर्थतन्त्र र आयमा असमानताको नाटकीय वृद्धिको शिकार भएको ठान्दछन् । लोकप्रियतावादले आर्थिकरुपमा पिल्सिएका मानिसहरुबाट शक्ति प्राप्त गर्दछ, जसले सरकार विफल भएको महसुस गर्दछन् । कतिपय मामिलामा उनीहरु सही लाग्छन् तर त्यो भन्दा बढ्ता भयावह छ– राष्ट्रवादको उदय ।

राष्ट्रवादको विशेषता ‘हामी भर्सेस उनीहरु’ हो । यो एउटा यस्तो मानसिकता हो, जो विषालु असहिष्णुता र अरुप्रतिको हतियारयुक्त घृणावादले लपेटिएको छ । राष्ट्रवाद खुल्ला घाउमा प्रयोग गरिने त्यस्तो मल्हम हो, जसले विश्वलाई झनै कमजोर बनाउँछ ।

लोकप्रियतावाद र राष्ट्रवादका अँध्यारा पक्षहरु एकै साथ देखा पर्दछन् । किनभने, धेरै मानेमा दुवै नश्लवादमा आधारित छन्, जसको केन्द्रमा अधिनायकवाद छ । यसले बहुसंस्कृतिवादलाई अस्वीकार गर्छ । अर्को संस्कृतिका मानिसप्रति हुने शत्रुताको अभूतपूर्व वृद्धिप्रति आँखा चिम्लन्छ र उनीहरुलाई ‘आप्रवासी’ ठान्छ ।

संयुक्त अधिराज्य (बेलायत) जुन देशमा म बस्छु, युरोपेली युनियनबाट ब्रिटेन बाहिर निस्कनु अव्यक्त राष्ट्रवादबाट प्रेरित घटना थियो, जो गहिरो आर्थिक द्वेषको मध्यनजरबाट पुनःजागृत भएर आयो र महत्वपूर्ण एवं मजबुद कारण बन्यो ।

ब्रेसलेट जनमत संग्रहमा अंग्रेजी राष्ट्रवाद सामुन्नेमा आयो । यो अंग्रेजी समाजको असन्तुष्ट वितृष्णावाला वर्गको पहिचान थियो, जसले आधुनिक विश्व एवं आधुनिक बृटेनमा आफूहरु पछाडि परेको महसुस गर्दथे । तर, आप्रवासनको विरोध र त्यससँग जोडिएको नश्लवाद पश्चिमी संस्कृतिको विकासको कुञ्जी थियो ।

युरोपमा राष्ट्रवाद तथा लोकप्रियतावादको उदय विश्वकै जस्तो असाधारण छ । सर्वसत्तावादी पार्टीहरुको संख्यामा नाटकीय वृद्धि भएको छ ।

सन् २०२० मा अधिकांश देशमा कानूनको समग्र पालनामा सुधारको साटो गिरावट आयो । फ्रिडम अफ एक्सप्रेसको २०२४ को रिपोर्टबाट स्पष्ट हुन्छ कि संसारको आधाभन्दा बढी जनसंख्याले अभिव्यक्तिको स्वन्त्रतालाई निकै महंगो अनूभूति गरिरहेको छ । उनीहरु स्वतन्त्ररुपमा बोल्न असमर्थ बनेका छन् ।

दोस्रो विश्व्युद्धपछि (बेलायतमा) पहिलोचोटि अति–दक्षिणपन्थी पार्टीले चुनाव जितेको छ । युरोपेली संघका अन्य देशमा राष्ट्रवादी नेता चुनिएका छन् । अष्ट्रिया नेदरल्याण्ड्स, फ्रान्स ‘नेशनल र्‍याली पार्टी’ का साथ अगाडि बढिरहेका छन् । हंगेरीमा ‘अति–राष्ट्रवादी प्रजातन्त्र’ को शासन छ । इटली त्यही दिशामा अगाडि बढेको छ । निसन्देह त्यसैका झिल्काहरु देखिएका छन् । पोल्याण्डको लोकप्रिय ‘ल अफ जस्टिस पार्टी’ भर्खरै सम्पन्न चुनावमा पराजित भयो । बेलायतमा मतदाताहरू मध्यमार्गी राजनीतिक स्थितिमा गए । तर, पछि मतदान भयो ।

फिलिपिन्स र अन्य धेरै ठाउँमा न्यायपालिका र प्रेसविरुद्ध उत्पीडन एवं हिंसाका कारण न्यायिक स्वतन्त्रता खतरामा परेको छ । मेक्सिको राष्ट्रवादी आन्दोलनको वायाँतर्फ छ, अब न्यायपालिकाको स्वतन्त्रतालाई पुरै नष्ट गर्ने दिशातिर अगाडि बढेको छ । मंगोलियाको पार्टी तीव्ररुपमा अधिनाकवाद र सर्वसत्तावादमा बदलिएको छ । र, निसन्देह भारतको मोदी संलग्न पार्टी (बीजेपी) पनि एउटा राष्ट्रवादी एजेन्डामा चलिरहेको छ ।

चुनावको वर्ष

यो वर्ष अर्थात सन् २०२४ चुनावको वर्ष हुनेछ । यस वर्ष करिब ३० देशमा चुनाव हुँदैछ । संयुक्त राज्य अमेरिकामा चुनावको अतिरिक्त अरु केही हुने छैन । अमेरिकामा अबको केही हप्तामा जे हुनेछ, त्यसको बाँकी विश्वमा नाटकीय प्रभाव पर्नेछ । यदि अमेरिका अति राष्ट्रवादी–लोकप्रियतावादी उम्मेदवार डोनाल्ड ट्रम्पतर्फ अघि बढ्यो भने… ध्यानपूर्वक  हेरौं, त्यस दिन के हुनेछ ।

भलै, यस तथ्यका बावजुद पनि डोनाल्ड ट्रम्प विजयी भएनन् भने पनि अमेरिकामा अझै पनि दीर्घकालीक चुनौतीहरु छन् । जस्तो कि सबै देशमा अतिराष्ट्रवादी, अति रुढीवादीहरु बढेको स्थिति छ । यो स्थिति कानूनको शासनको खिलाफमा जानेछ । किनकि, बाइडेनका सामु राष्ट्रवादी र लोकप्रियतावादी आन्दोलनको डिग्री चुनौतीका रुपमा बढ्दै गइरहेको छ, जसले कानूनको शासनलाई प्रभाव पार्ने छ । जब कानूनको शासन धर्मराउन थाल्छ, अधिनायकवाद र अलोकतान्त्रिक शक्ति नयाँ रुपमा आउँछ ।

यतिबेला कानुनको शासन, स्वतन्त्र न्यायपालिका, स्वतन्त्र प्रेस र नागरिक समाजका आधारभूत मान्यताहरूमाथि हमला भइरहेको छ । मूलधारको मिडियालाई शत्रु ठानिन्छ अनि न्यायिक प्रणालीलाई भ्रष्ट अभिजात वर्गको हिस्साका रूपमा हेरिन्छ । संयुक्त राष्ट्र संघ, विश्व बैंक र आईएमएफ जस्ता अन्तर्राष्ट्रिय संस्थाहरू अस्वीकृत हुन्छन् ।

आज उदार लोकतन्त्रसँग जोडिएका मूल्य मान्यता र विचारहरू, जो अन्तर्राष्ट्रिय सीमानाको आधार हुन्, मेरो विचारमा लोप हुँदै गएका छन् । समाजमा जसले खुला विचार र सहिष्णुतालाई समर्थन गर्दछन्, त्यस्ता नागरिक समाज घट्दै गएका छन् । धेरै देशहरूमा यस्तो छ । कानूनको शासनका आधारभूत तत्वहरूलाई बेवास्ता गर्दै अधिनायकवादले विश्वका विभिन्न क्षेत्रहरूलाई घेरेको छ ।

कानूनको शासन सम्बन्धी मानयताको सबैभन्दा आकर्षक पक्षमध्ये एउटा यसको विश्वव्यापी समर्थन पनि हो । कानूनको शासन सबैलाई मन पर्छ । सबैले यसलाई अँगालेका छन् । यसलाई संघ संस्था, वकिल, मानवअधिकारवादी संगठन र सरकारहरूका विभिन्न समूहले अँगालेका छ । कुनै पनि एकल राजनीतिक विचार यति व्यापक स्वीकृत र अनुमोदित भएको छैन । कानुनी शासनको अर्थ लचकता हो । तर, यो लचकता अहिले अन्तर्राष्ट्रिय समुदायका लागि चुनौतीपूर्ण बनेको छ ।

कानूनको शासनको परिभाषा एवं कार्यान्वयनलाई विश्वव्यापी रूपमा नभएर फरक रूपमा परिभाषित गर्ने देशहरू पनि छन्, जसले कानूनको शासन पालना गरिएको दाबी गर्छन् । यो परिभाषा भ्लादिमिर पुटिनबाट आउन सक्छ । चीनबाट पनि यसलाई सम्मान गरिएको कुरा आउँछ । डोनाल्ड ट्रम्पका पालामा अमेरिकाबाट पनि आएकै हो । उनको अघिल्लो प्रशासनमा कानूनको शासनको घमण्ड गरिन्थ्यो ।

प्रायः सरकारहरू कानूनी निकायका  पछाडि लुक्छन् र यस्तो प्रचार गर्दछन् कि उनीहरुलाई न्यायाधीशहरूको समर्थन गरेका छन । तर, फेरि पनि कानूनको माध्यमबाट महत्वपूर्ण पक्षलाई नजरअञ्दाज गरिन्छ । अन्यायपूर्ण सरकारहरुले आधारभूत कानूनी सिद्धान्तहरुलाई बेवास्ता गर्न सक्छन् । र सबल कानूनी संस्थाहरुको अस्थित्वका बावदुत पनि तिनीहरुले धार्मिक मानवअधिकारको उल्लंघन गर्दछन् ।

विधिको शासन भनेको संस्थाहरु, नियम कानून र कार्यविधि मात्रै होइन । विधिको शासन भनेको नैतिकताको विषय पनि हो । सरकारी शक्तिको मनमौजी प्रयोगमा होइन कि यसलाई न्यायको परिभाषाअन्तर्गत हेरिनुपर्छ ।

आज हामी यस्ता सर्वसत्तावादी नेताहरु भेट्छौं, जसले कानूनका आधारभूत मान्यता एवं प्रक्रियालाई सरकारको विवेकहीन एवं मनोमानी प्रयोगबाट रोक्न सकिरहेका छैनन् ।

शक्तिको उद्देश्य प्रायः कानूनको शासनको मूल सिद्धान्त र अधिकारहरु नष्ट गर्नु हो । आज यो निसन्देश डिजिटल अधिनायकवादबाट पनि बढिरहेको छ । अधिनायकवादी शासनले नागरिक निगरानी प्रणालीमा नश्लीयतालाई उपयोग गर्छ । उसले सरकारविरुद्ध बोल्ने नागरिक समाजमाथि हतियारका रुपमा यसको प्रयोग गर्दछ ।

सरकारद्वारा पोषित झूठा समाचार प्रेसित गर्ने कार्य पनि बढिरहेको छ । अधिनायकवादको नियमको आदर्शन विषय पहिले नतै तय भइसकेको छ कि तथ्य र कल्पनावीचको अन्तर एवं सत्य र झूठबीचको अन्तर अब बाँकी छैन । हामी त्यहीँ गइरहेका छौं ।

समाधान के त ?

यो समस्याको समाधान कसरी गर्ने त ? मसँग यसको उत्तर छैन । मलाई सन्देश छ कि हामी कसैसँग यसको जवाफ छैन ।

तर, यसबारे सोच्न जरुरी छ । मेरो विचारमा नागरिक शिक्षाका बारेमा सोच्नुपर्छ । नागरिकको ज्ञान, कानूनी शासन तथा लोकतन्त्रको सह्रानामा दुःख गिरावट आइरहेको छ । यसको मुकाविलाका लागि नागरिक शिक्षा एउटा महत्वपूर्ण क्षेत्र हो । शैक्षिक जागरण र पपुलिस्ट आन्दोनको समर्थनबीच सीधा सम्बनध छ भन्ने मलाई लाग्छ ।

गुणस्तरीय शिक्षा, नागरिक अधिकारप्रतिको व्यापक समझ, नागरिक जागरुकता र बहु सांस्कृतिक दृष्टिकोणवीच गहिरो सम्बन्ध छ । कानूनको शासनमाथि भइरहेको वर्तमान हमलालाई  छोटो बुद्धीबाट खारेज गर्न खोज्नु गल्ती हुनेछ । मलाई लाग्दैन कि यस्तो हुन्छ । कानूनी प्रभुत्व र दमनको हतियार वा सामाजिक प्रावधानको हतियार पनि हुन सक्छ ।

कानूनको शासनको रक्षा किन हुनुपर्छ ? आलोचनात्मक सोच एवं समझलाई बढाउनका यो अभियानले मद्दत गर्न सक्छ । म नेपालको कानूनी समुदायबाट धेरै प्रभावित छु । किनभने, यसले लगातार यी मुद्दाहरुप्रति ध्यान दिइरहेको छ र लगातार चुनौतीहरुको सामना गरिरहेको छ । मलाई आशा छ, हामी जहाँ भए पनि तपाईहरुको नेतृत्व (नेपाल कानुन समाज) ले कानुनी शासनको रक्षाको यस महत्वपूर्ण मुद्दालाई उठाउन प्ररित गर्नेछ । यो हाम्रो समयको चुनौती हो ।

(नेपाल कानून समाजद्वारा सोमबार दरबारमार्गमा आयोजित ‘कानूनको शासन र मानवअधिकार’ विषयक सम्वाद कार्यक्रममा अन्तर्राष्ट्रिय कानुनका ज्ञाता एवं इन्टरनेशनल बार एशोसिएसनका कार्यकारी निर्देशक डा. मार्क एलिसले व्यक्त गरेको मन्तव्यको भावानुवाद)

प्रकाशित मिति : ६ कार्तिक २०८१, मंगलबार  ९ : ३५ बजे

रुसले पहिलो पटक युक्रेनमा हान्यो अन्तरमहादेशीय ब्यालिस्टिक मिसाइल

मस्को- रूसले बिहीबार युक्रेनमाथि ठूलो आक्रमण गरेको छ। त्यसक्रममा रुसले

मेडिकल कलेज तथा सरकारी अस्पताललाई शुल्क सार्वजनिक गर्न मन्त्रालयको परिपत्र

काठमाडौं– स्वास्थ्य तथा जनसङ्ख्या मन्त्रालयले आफ्नो सेवा शुल्क सार्वजनिक गर्न

बेलायतका पूर्व उपप्रधानमन्त्री जोन प्रेस्कटको निधन

एजेन्सी– बेलायतका पूर्व उपप्रधानमन्त्री जोन प्रेस्कटको ८६  वर्षको उमेरमा निधन

ग्रेटर नेपालका अभियन्ता फणीन्द्र नेपाल प्रहरी नियन्त्रणमा

काठमाडौं- ग्रेटर नेपाल राष्ट्रवादी मोर्चाका अध्यक्ष फणीन्द्र नेपाललाई प्रहरीले नियन्त्रणमा

सहकारी प्रकरण- काठमाडौंमा छविलाल जोशीको बयान थालियो

काठमाडौं- सहकारी ठगी प्रकरणमा मुछिएका गोर्खा मिडिया नेट्वर्कका तत्कालीन उपाध्यक्ष