एक्काइसौँ शताब्दीको दासप्रथा  | Khabarhub Khabarhub

एक्काइसौँ शताब्दीको दासप्रथा 



१. सन् १६०० को प्रारम्भदेखि १८६५ को अन्त्यसम्म आजको अमेरिका जङ्गली प्रकृतिको दासप्रथाको प्रचलनले कलङ्कित भएको अवधि हो । यस अवधिमा अमेरिकाका ४० प्रतिशतभन्दा बढी घरमा दासहरू खरिद गरेर राखिएका थिए । खास गरेर भर्जिनिया, टेक्सस, लुजियाना, जर्जिया र फ्लोरिडा दास प्लान्टेसनका केन्द्र थिए ।

त्यसभन्दा अगाडि पनि दासप्रथा रहेको कुरा इतिहासमा भेटिन्छ । सन् १५०० को प्रारम्भदेखि सन् १७०० को अन्त्यसम्म भूमध्य सागर तथा एटलान्टिक सागरको किनारमा बस्ने र यी सगारमा माछा मार्ने वा अन्य कामले यात्रा गर्ने युरोपेली मानिसहरूलाई समुद्री डाकाहरूले अपहरण गरी विभिन्न ठाउँमा लगेर बेच्ने गरेको र दासको रूपमा मानिसको व्यापार गर्ने गरेको कुरा अध्ययनबाट देखिन्छ । यस अवधिमा करिब १२ लाखको संख्यामा युरोपका सेता मानिसहरू दास बनाइएका थिए ।

२. तत्कालीन अमेरिकाको कुरा गर्दा सन् १६०० प्रारम्भदेखि सन् १८६५ को अन्त्यसम्ममा विशेष गरी अफ्रिकाबाट खेदेर ल्याइएकाहरूको मानव व्यापार र दासप्रथा चरम चुलीमा पुगेको थियो । त्यतिबेला घरेलु  तथा समूहमा बसेर खेती गर्ने ठाउँ र उद्योगमा काम गर्ने गरी दुई किसिमका दासहरू हुन्थे ।

वर्णको दृष्टिबाट पनि दासहरू काला र गोरा गरी दुई वर्गका थिए । कालाबाहेक अन्य मानव बेचखिनको कुरा माथि गरियो । कुनै प्रकृतिको कमारा राख्ने चलन नेपाल र भारतमा पनि थियो । यो बेला उत्तर अमेरिकी भूभागमा उखु, कपास, गहुँ, सुर्ती आदि खेतीको लागि एक ठाउँ वा समूहमा ३ सयदेखि माथिको संख्यामा विशेष गरेर अफ्रिकी जातिका मानिस दासको रूपमा खरिद—बिक्री हुन्थे र भाडामा लगाइन्थे ।

अफ्रिकी मानिसहरू अपहरण गरेर वा जबरजस्ती गरेर जहाज वा डुङ्गामा हालेर महिनौँ लगाएर ल्याइन्थे । त्यसरी ल्याउने क्रममा बिरामी परेर वा भोकले पटकपटक गरी करिब बीस लाख जति मानिसहरू मरे भन्ने कुरा दस्तावेजहरूमा उल्लेख गरेको पाइन्छ । कुनै व्यक्ति भाग्ने प्रयास गरेमा उसलाई साङ्लाले बाँधेर राखेका वा यातना दिएका चित्रहरू अहिले पनि अमेरिकी कंगे्रसको पुस्तकालयमा देखिन्छन् । त्यसबेलाको स्थिति यति बर्बर र जङ्गली थियो कि कुनै व्यक्ति गम्भीर बिरामी भएमा यात्राकै क्रममा ऊ समुद्रमा फ्याँकिन्थ्यो भन्ने कुरा पनि इतिहासमा पढ्न पाइन्छ । लगाएको काम गर्न नसक्नेलाई बर्बर तरिकाले शारीरिक र मानसिक ताडना दिइन्थ्यो ।

दासहरूलाई समूहमा राखेर गरिने खेतीको जमिनको क्षेत्रफल ५ सय एकडदेखि १ हजार एकडसम्म हुन्थ्यो । यसरी खेतीको लागि धेरै भूमिमा दासहरूलाई काम गराउनुलाई ‘स्लेभरी प्लान्टेशन’ भनिन्थ्यो । त्यस्तै गरी काला जातिलाई पुस्तौँपुस्ता राखिने दास व्यवस्थालाई ‘च्याट्टल स्लेभरी’ भनिन्थ्यो । यस प्रथामा दासदासीबाट जन्मेका केटाकेटी पनि दास नै हुन्थे र मालिकका नितान्त व्यक्तिगत सम्पत्ति हुन्थे ।

यस्ता दासहरूको किनबेच भएको कुरा उनीहरूलाई थाहा हुँदैनथ्यो । आज एउटा मालिक हुन्थ्यो त भोलि अर्कोले मोलतोल गरेर किनेर लान्थ्यो । कतिपपय अवस्थामा साङ्लाले बाँधेर नापतौल गर्ने र हेरजोख गरेर पनि किनबेच हुथ्यो, अहिले बङ्गुर र खसी बेचेजस्तो अनि काम गोरु र घोडाको जस्तो । आफ्ना छोराछोरी मालिकले अर्कालाई बेचेर पठाउँदा आमाबाबु मुकदर्शक हुनुपर्थ्यो । हेरेर रुन पनि पाउँदैन थिए । जति वेला पनि काममै हुन्थे ।

दासहरू ल्याएर राख्ने र थप दास उत्पादन गर्ने केन्द्रहरू खोलिएका थिए । यस्ता केन्द्रहरू ‘स्लेभरी ब्रिडिङ’ भनिन्थे । यस्ता केन्द्रमा उमेर पुगेकी दासीसँग संसर्ग गराउन अन्य केन्द्रका बलिया दासहरू ल्याएर लगाइदिने चलन थियो । यसरी उत्पादन गरेर पालिएका दासहरू घरमा, खेतीमा र कारखानामा काम गर्न बेचिन्थे । दासहरू भाडामा लगाइन्थे । दासहरू आवश्यक ठाउँमा आपूर्ति हुन्थे ।

दासहरूको अवस्था अचाक्ली गएगुज्रेको थियो, पशुको भन्दा पनि तल्लोस्तरको । काम गर्न सक्नेले मात्र पर्याप्त खान पाउँथे । बस्ने व्यवस्था दयनीय हुन्थ्यो, लगाउने लुगा नामात्रको । यो कुरा विद्वान लेखक बुकर टि वासिङटनले कतिपय लेखनमा समावेश गरेका छन् । उनी आफैँ काला जातिका हुन् र दासपुत्र पनि । ‘स्ट्रगल फर एन एजुकेशन’ शीर्षकको लेखमा उनले मार्मिक तवरले आफ्नो संघर्षको कथा लेखेका छन् । कतिपयले यो निबन्ध पढ्नुभएको होला । उनको ‘दासताबाट उठेर’ भन्ने पुस्तकमा यो कुरा पढ्न पाइन्छ ।

त्यस बेलाका यी सबै कृत्य कानुनी हुन्थे । युरोपका सरकार र राजाले बनाएका कानुनले यस्ता कर्महरूलाई वैधता दिएका थिए । त्यसबेला यस्ता दासको संख्या अमेरिकामा ४० देखि ५० लाख भएको अनुमान छ । तिनको कुल बजार भाउ त्यतिबेलाको मूल्यमा करिब ४ अर्ब अमेरिकी डलर हुन आउँथ्यो । अमेरिका, ब्राजिल र क्यारिबियन देशहरूमा समेत गरी ३५० वर्षको अवधिमा अफ्रिकी महादेशबाट दलाल र आपराधिक समूहहरू प्रयोग गरेर काला जातिका करिब १ करोड २० लाख मानिसलाई बलपूर्वक ती देशहरूमा ल्याएर बेचेको तथ्यहरूले देखाउँछन् ।

त्यस वेला पैसा कमाउन वस्तु व्यापारभन्दा मान्छेको व्यापार बढी फस्टाएको थियो भनिन्छ । यसरी ल्याइएका दासहरूको रगत र पसिना पशुवत ढङ्गले प्रयोग गरी चरम शोषणबाट उनीहरूको आर्तनाद मिसाएर उत्पादन गरेको चिनी, सुर्ती, चरोट, कपास, कपडा र खाद्यान्न समेतका वस्तु अन्य ठाउँको उत्पादनको तुलनामा सस्तो मूल्यमा युरोपका बजारमा पठाइन्थे ।

हुन त कालाहरूलाई दासका रूपमा ल्याएर काम लगाउनुअघि युरोपबाट गरिब गोराहरूलाई अमेरिका ल्याएर करार कामदार (इन्डेन्चर मजदुर) का रूपमा पैसा वा जग्गा दिएर निश्चित समयको लागि काम लगाउने गरिन्थ्यो । यो काम स्पेनी उपनिवेशबाट सुरु भएको थियो । अपराध गरेर जेलमा राखिएकाहरू पनि काममा लगाइन्थे ।

गहिरिएर हेर्ने हो भने अहिले पनि गैरकानुनी तथा कानुनी दुवै किसिमका दासप्रथाहरू अभ्यासमा छन् । बालबालिकाको तस्करी र अन्य हिंसा, बालश्रम शोषण, बँधुवा मजदुर, विद्रोही समूहहरूमा बाल छापामार प्रयोग, थुनछेक गरेर यौन धन्दामा लगाउने आदि गैरकानुनी काम भइरहेका छन् । यो पनि दासता नै हो ।

यसको अर्थ अमेरिकामा हुने सबै काला मानिसहरू दासमात्रै थिए भन्ने होइन । क्रिश्चेन धर्म मान्ने वा क्रिश्चेन बन्ने शर्तमा कामदारका रूपमा ल्याइएका कालाहरूले पनि दास राख्न पाउँथे । यस्ता स्वतन्त्र कालाहरूको संख्या भने अत्यन्त कम थियो । यसरी चलिआएकोमा अमेरिकी संविधानको तेह्रौँ संशोधनले ६ डिसेम्बर १८६५ मा दास प्रथालाई गैरकानूनी घोषणा गरी एउटा कालो युग अन्त्य गर्‍यो । त्यसको प्रभाव भने गरिबी, पछौटेपन तथा असमान अवसरका रूपमा अहिले पनि देख्न सकिन्छ ।

यो भयो बर्बर र जङ्गली दासप्रथाको व्याख्या ।

३. इतिहासका पान हेर्दा र सतहमा हेरेर कुरा गर्दा अहिले दासप्रथा विश्वबाट उन्मूलन भएझैँ देखिन्छ । उन्मूलन भयो भनिन्छ । कतिपय विषय र अवस्थाको विश्लेषण गर्दा भने विश्व समाजमा अहिले पनि दासप्रथा कुनै न कुनै स्वरूपमा अस्तित्वमा रहेको पुष्टि हुन्छ ।

गहिरिएर हेर्ने हो भने अहिले पनि गैरकानुनी तथा कानुनी दुवै किसिमका दासप्रथाहरू अभ्यासमा छन् । बालबालिकाको तस्करी र अन्य हिंसा, बालश्रम शोषण, बँधुवा मजदुर, विद्रोही समूहहरूमा बाल छापामार प्रयोग, थुनछेक गरेर यौन धन्दामा लगाउने आदि गैरकानुनी काम भइरहेका छन् । यो पनि दासता नै हो । यसलाई कानुनले बर्जित गर्छ तर अनेक प्रयासका बाबजुद पनि अझै निर्मूल भएको छैन ।

अल्प विकसित, विकासोन्मुख र कतिपय विकसित देशमा गरी हजारौँ—लाखौँ बालबालिका, किशोरकिशोरी र वृद्धवृद्धा समेत यस्तो दासतामा घचेटिन बाध्य पारिएका घटना धेरै छन् । यसो हुनमा व्यक्तिको चिन्तनदेखि देशको अर्थराजनीतिक व्यवस्था र राजनीतिक प्रणाली समेत जिम्मेवार छन् भन्न सकिन्छ ।

पछिल्ला केही वर्षमा प्रविधिको क्रान्तिकारी विकास भएको छ तर राजनीतिक व्यवस्था, अर्थप्रणाली र मानव विकास एवं श्रमनीतिमा अनेक कमजोरीहरू विद्यमान छन् । त्यस्ता प्रविधि जसले उत्पादन, अवसर र आयमा सकारात्मक योगदान गर्न सक्छन्, उत्पादन र उत्पादकत्व बढाउँछन्, तीमाथि मजदुर, गरिब, अशक्त र निम्नमध्यम वर्गको पहुँच अत्यन्तै न्युन छ ।

फलस्वरूप यो वर्ग आर्थिक तथा मानसिक रूपमा नवधनाढ्यहरूको दासता स्वीकार गर्न बाध्य छ । देखिने गरी शारीरिक यातना दिन पाइन्न, फरक यतिमात्र हो । प्रविधिको विकास धनी र पहुँचवाला वर्गको निजी सम्पत्ति भएको छ, उसैले कब्जा जमाएको छ । त्यसैले, अदृश्यरूपमा दासता अहिले पनि अभ्यासमा छ ।

यो एक्काइसौँ शताब्दीको दासता हो ।

आज एउटा पार्टीको कार्यकर्ता भोलि बिहान अर्कै पार्टीको बनाइएको हुन्छ भन्ने गुनासो सुनिन थालेको छ । यसरी दललाई गोठ र कार्यकर्तालाई बँधुवा दास मानेर बिक्री गर्ने काम हुन थालेको भन्ने टिप्पणी कतिपय राजनीतिक कार्यकर्ताहरूले गर्न थालेका छन् । यो नै दासताको नयाँ संस्करण हो कि भन्ने चर्चा सुनिन थालेको छ ।

४. अर्को दासता कथित राजनीतिक दल तथा तिनका नेताहरूले पनि सिर्जना गर्दै लगेका छन् । यो कुरा तत् तत् राजनीतिक दर्शनबाट दीक्षित युवा कार्यकर्ताहरूले नै भन्न थालेका छन् । त्यो युगमा अमेरिका समेतका देशमा दासका गोठहरू पालेर मालिकहरूले ती दासहरू एक अर्कामा सुम्पेजस्तो अहिले पनि राजनीतिको नाममा दल गठन, सञ्चालन, कार्यकर्ता भर्नाका काम हुन्छन् । नेताहरू दललाई गोठजस्तो ठान्छन् ।

आज एउटा पार्टीको कार्यकर्ता भोलि बिहान अर्कै पार्टीको बनाइएको हुन्छ भन्ने गुनासो सुनिन थालेको छ । यसरी दललाई गोठ र कार्यकर्तालाई बँधुवा दास मानेर बिक्री गर्ने काम हुन थालेको भन्ने टिप्पणी कतिपय राजनीतिक कार्यकर्ताहरूले गर्न थालेका छन् । यो नै दासताको नयाँ संस्करण हो कि भन्ने चर्चा सुनिन थालेको छ ।

यसरी हेर्दा दासताको प्रकृति र स्वरूप परिवर्तन भए पनि यथार्थमा दासता समाप्त नभएको हो कि भनेर बुद्धि विलास गर्ने प्रशस्त ठाउँ छ । पहिले घोषित दास हुन्थे, अहिलेको अघोषित, फरक यति हो । राजनीतिक गोठका मूल गोठालाले आफूलाई मालिक ठान्न थाले । गोठसारी वा गोठ मिलानमा, राजनीतिक भाषामा भन्दा दल एकीकरणमा कार्यकर्ताको विचार के छ भनेर कतै कसैले पनि सोधेको देखिएको छैन ।

यो विषय बैंकहरू आपसमा गाभ्नेजस्तो मर्जर अभियान होइन । कुरा ठट्यौलोजस्तो पनि लाग्न सक्छ तर गम्भीर छ ।

यो दास प्रथाको नयाँ संस्करण हो ।

राजनीति त देश र जनताको श्रीवृद्धिका लागि हो, बुझ पचाउने काम नहोस् ।

प्रकाशित मिति : २९ भाद्र २०७७, सोमबार  ९ : १० बजे

‘घुमौँ मधेश, बुझौँ मधेश’, संयोजकमा ठाकुर नियुक्त

काठमाडौं- मधेश प्रदेश सरकारले कार्यक्रम ‘घुमौँ मधेश, बुझौँ मधेश’ कार्यक्रम

सहकारीको भावनाविपरीत सञ्चालन गर्दा समस्या आयो : मुख्यमन्त्री पाण्डे

गण्डकी– गण्डकी प्रदेश सरकारका मुख्यमन्त्री सुरेन्द्रराज पाण्डेले केही व्यक्तिको कमजोरीले

प्रादेशिक अस्पताल जलेश्वरका उपकरण प्रयोगविहीन

जलेश्वर– महोत्तरीको सदरमुकाममा अवस्थित प्रादेशिक अस्पतालमा खरिद गरिएको दुई करोड

दरबारमार्गमा एमालेको सभा, प्रधानमन्त्री ओलीसहितका नेता सहभागी (तस्बिरहरू)

काठमाडौं- सत्तारुढ नेकपा एमालेको जागरण सभा काठमाडौंको दरबारमार्गमा सुरु भएको

स्वास्थ्य सेवा ऐन अघि बढाउन मन्त्रिपरिषद्ले दियो स्वीकृति

काठमाडौं– तीनै तहमा समायोजन भएका स्वास्थ्य सेवाका कर्मचारीको समस्या सम्बोधन