लिम्बुवानको दस्तावेज खोज्दा : जाँड दिए, कागज दिएनन् | Khabarhub Khabarhub

पुस्तक–सम्वाद

लिम्बुवानको दस्तावेज खोज्दा : जाँड दिए, कागज दिएनन्

डलरमा बेच्छ भनेर आफ्नैले दसी प्रमाण दिएनन्



काठमाडौं- पेशाले उनी नेपाल सरकारका हाकिम । तोकादेश, टिप्पणी, फाइलका ढड्डामा राता, काला मसीको कोलाजमा खेल्नुपर्ने पहिलो र अन्तिम प्राथमिकतामा जीवनका दशकौं समय बिते । अझ प्रमुख जिल्ला अधिकारीजस्तो हाकिमहरुको पनि हाकिम भूमिका निर्वाह गर्नुपर्ने अर्धन्यायिक अधिकार बोकेको पदको बोझले त समय बाँड्ने छुट नै दिँदैनथ्यो ।

शान्ति सुरक्षा, मानिसका गुनासा, केन्द्रका निर्देशन, हिङदेखि हर्दीसम्मको निरीक्षण, भीआईपीको स्वागत सत्कारमा तैनाथ हुनुपर्ने दायित्व छँदै थियो । यी सबै कर्तव्यमा अब्बल हुँदै बाँकी समय व्यवस्थापन गरेर सिर्जनशील मानिसले तीतेपातीबाट पनि मह निकाल्न सक्छ भन्ने उदाहरण हुन्– भगिराज इङ्नाम ।

तेह्रथुमको आठराईमा जन्मेका उनले जागिर र सिर्जनालाई सँगसँगै लगे । तर, एकअर्कालाई भेट हुन दिएनन् । प्रशासक भगिराज र इतिहासकार भगिराज आ–आफ्नै बगैंचामा रमाउँथे ।

अफिसको खाता बिसाएसँगै उनी ‘लिम्बुवान’को इतिहास उतार्ने भारी बोक्थे । अनुसन्धान गर्नुपर्ने संवेदनशील कर्म थियो । किताब लेखनको कामका लागि दसी प्रमाण जुटाउने काम दिनैपिच्छे लोकसेवा पास गर्नुभन्दा कठिन थियो ।

‘बेचिखान्छ’ भन्ने भयले दसी प्रमाण भएकाहरु टाढैबाट तर्सिन्थे । मान्छे फकाउन उनले धेरैलाई खाजापानी ख्वाए । नाता लगाए । ज्ञानको भोकका अगाडि भीर, कान्ला, जंगल, खोला बिर्सिए । त्यही अनवरत प्रयासबाट आर्जित पुस्तक ‘लिम्बुवानको ऐतिहासिक दस्ताबेज संग्र्रह’ ले अन्तत ः २०७७ सालको मदन पुरस्कारको बाजी मार्‍यो ।

मदन पुरस्कार प्राप्त ‘लिम्बुवानको ऐतिहासिक दस्तावेज’ मा विक्रम सम्वत् १७१९ देखि २०२० साल सम्ममा ऐतिहासिक दस्तावेज अर्थात् सरकारी कागजातहरु समेटिएका छन् । ९१६ पृष्ठको मोटो पुस्तकको मूल्य २ हजार रुपैयाँ रहेको छ । लेखकले सात वर्ष लगाएर पुस्तक तयार पार्ने क्रममा कागजपत्र खोज्दै गाउँ डुल्दा अनेकौं हण्डर खाए ।

जागिरसँगै लेखनीलाई बचाएर बुढेसकालमा सफल बनेका इङनामले २०७० सालमा ‘तेह्रथुम जिल्लाको सुब्बाङ्गी प्रथा’ नामक पुस्तकमा सहलेखकको भूमिका निभाएका थिए । ०७५ सालमा उनले ‘लिम्बुजातिको इतिहास’ नामक अर्को किताब लेखे । साथै उनले ‘लिम्बु जातिको संस्कृति’ नामक गीत तथा म्युजिक भिडियो पनि निकाले ।

सरकारी सेवामा राम्रो काम गरेवापत २०५० सालमा ‘दीर्घसेवा पदक’ पाएका भगिराजले त्यसको १७ वर्षपछि ‘लिम्बुवानको ऐतिहासिक दस्तावेज संग्रह’ नामक गैरआख्यानका लागि मदन पुरस्कार प्राप्त गरे ।

पहिलो पुस्तकमा प्राप्त गर्न छुटेका केही दस्तावेज र अन्य अभिलेखहरु थपेर यसै साता इनामङले अर्को कृति ‘लिम्बुवानका अभिलेख संग्रह’ पनि बजारमा ल्याएका छन् । इङनामको चौथो पुस्तकका रुपमा शुक्रबार (असोज १८ गते) ललितपुरको चुम्लुङहिमबाट ‘लिम्बुवानका अभिलेख संग्रह’ सार्वजनिक भएको हो ।

कार्यक्रमका अतिथि नेपाल प्रज्ञा प्रतिष्ठानका पूर्वकुलपति प्राज्ञ वैरागी काइला, प्राध्यापक डा. बालकृष्ण माबोहाङ, इतिहासकार प्राडा. दिनेशराज पन्त, डा. कमल तिगेला र याकथुम हिमका अध्यक्ष प्रेम एकतेनले इङ्नामको पुस्तकलाई ‘इतिहासको महत्वपूर्ण सम्पत्ति’ को संज्ञा दिए ।

बैरागी काइँलाका अनुसार इङ्नामको किताबले लिम्बूका ३०० वर्ष पुराना राजनीतिक, सामाजिक, आर्थिक, चालचलन र रीतिरिवाजको व्याख्या गरेको छ । उनले भने, ‘२–३ सय वर्ष पुराना लुकाइएका कागजहरू मागेर दस्ताबेजका रूपमा लेख्नु सामान्य कुरा होइन ।’

लिम्बुवानको इतिहासम्बन्धी इङ्नामको पछिल्लो पुस्तकमा ३८२ वटा दस्ताबेज संग्रहित छन् । पुस्तक ८५० पृष्ठको छ ।

जागिरे जीवनबाट भारी बिसाएपछि अचेल इतिहासकार भगिराजको दैनिकी खोज अनुसन्धानमै बित्ने गरेको छ । पत्नी रेणु तुम्बाहाम्फे र एक नातिसँग काठमाडौंको अनामनगरमा स्थायी बसोबास गरिरहेका उनी कतिबेला इतिहास खोज्न निस्कन्छन्, उनैलाई पत्तो हुन्न ।

सात वर्षसम्म अनेकन हण्डर खाँदै गाउँ डुलेर महाग्रन्थको ठेली निकाल्ने यो दुस्साहसी काम कसरी सफल भयो ? दसी प्रमाण जुटाउन के–कस्तो मेहनत गर्नुपर्‍यो ? यही प्रश्नको सेरोफेरोमा रहेर खबरहबले इतिहासकार इङनामसँग गरेको पुस्तक वार्ता ।

दशैंको मुखमा बजारमा आएको तपाईको दोस्रो पुस्तक ‘लिम्बुवानका अभिलेख संग्रह’मा के–कस्ता विषय समेट्नु भएको छ ?

पहिलो किताब प्रकाशन भएपछि नै दोस्रो किताब ‘लिम्बुवानमा अभिलेख संग्रह’ बनाउने योजनामा थिएँ । दशैंका लागि नयाँ उपहार ल्याएको छु । दशैंमा मासु खाँदै, दही चिउरा खाँदै नयाँ किताब पढ्न पाउनुहुन्छ । यो किताबमा लिम्बुवानसँग सम्बन्धित पहिले नभएका दस्तावेजहरू छन् ।

पहिले लिम्बू र राईसँग मात्र सम्बन्धित थियो । अहिलेको लिम्बुवान क्षेत्र भनेको भूगोल भनेर चिनाउने छ । लिम्बुवान भनेको लिम्बुको मात्र होइन । लिम्बुवानमा बस्ने सबै लिम्बुवानका बासिन्दा हुन् । मोठ मन्दिरहरू, दन्तकाली मन्दिर, धनकुटाको नागेश्वरी मन्दिर छ । त्यो पनि १८४२ देखिकै इतिहास रहेको छ । त्यसका प्रामाणिक कागजहरू पनि छन् ।

इलामको वि सं १८८५ को मोठ मन्दिरको दस्तावेज पनि छ । चैनपुरमा जोगीहरूलाई महन्त पद दिएर राख्ने गरेको थियो । त्यो विषय पनि छ । ताप्लेजुङ ओलाङचुङगोलाको कागजपत्र पनि राखेको छु । लालमोहर, पहिचान, इतिहास र दस्तावेजसँग सम्बन्धित कुराहरू राखेको छु । राजा महाराजाले दिएको दस्तावेज पनि छ । इतिहास पढ्न छोडे पनि यो हराउँदैन । यो तथ्यमा आधारित इतिहास हो ।

इतिहास खोज्ने काम आफैंमा कठिन त छँदैछ, यसक्रममा पाएका हण्डर, ठक्करलाई कसरी स्मरण गर्नुहुन्छ ?

यसको कुरै नगर्नु । कति ठाउँ नाता गोता लगाएर कागज मागें । कतै कतै दिनै मानेनन् । कसैले सहज रूपमा दिए । धेरैले जाँड दिए, खाजा दिए, तर दिनुपर्ने मुख्य कागज नै दिएनन् । धैर्य गर्नुपर्ने रहेछ । इतिहास खोज्न सजिलो थिएन ।

राजा महाराजा भन्दा पहिलाको इतिहासको खोजी कठिन थियो । लिम्बूवान क्षेत्र शाहकालमा आउनुपूर्व सेनकाल अन्तर्गत थियो । त्यो बेलाका कागजहरू छन् । सबैभन्दा ठूलो कठिनाइ त कोसँग थियो भन्ने नै हो । फलानोसँग छ भनेपछि लिन नै समस्या हुने रहेछ । लगेर बेचिखान्छ भनेर भएको चिज पनि दिएनन् । कागज बेचेर लाखौं, करोडौँ खान्छ भन्ने मानसिकता व्यापक थियो । हाम्रो इतिहास किन दिनु भन्ने पनि भेटिए ।

पाँचथरको नमिडाँडामा सेनकालको, विसं १८३१ भन्दा उताको कागज रहेछ । पटक–पटक कागज खोज्न गएँ तर भेटिनँ । त्यो कागज दोस्रो पुस्तकमा मात्र समावेश गरेको छु ।

कसैले त फोन गर्दा फोन काटेर अफ गर्थे । कसैले कागजसँगै परिवारको फोटो छाप्नुपर्छ भन्ने सर्त राख्थे । हामीलाई सेनकालदेखि नै राजभार सामथ्र्य भन्ने सुब्बा दिएको रहेछ । राज्यले प्रयोग गर्नुपर्ने अधिकार र राजाले प्रयोग गर्नुपर्ने अधिकार नै दिएको रहेछ । त्यो कुरा मैले दोस्रो पुस्तकमा लेखेको छु।

सरकारी निकायमा यस्ता ऐतिहासक कागजात रहेनछन् ?

होला भनेर खोज्ने क्रममा सरकारी अड्डामा निवेदन दिएँ । तर, सीधै तपाईँले जातीय विभेद भड्काउने काम गर्नुभयो भन्ने आरोप लगाए । त्योबेला कोशी प्रदेश नामाकरणको विषय उठेको थियो । भूमि सुधार मन्त्रालयले अनुमति दिएन ।

कागजपत्र मालपोत कार्यालय डिल्लीबजारमा थिए । तर मन्त्रालयमा गएर बेलिबिस्तार सुनाएपछि म पनि पूर्वकर्मचारी भएको नाताले कर्मचारीले सहयोग गरे । सुरुमा त मानेका थिएनन् तर पनि अनुमति दिए । त्यहाँबाट उपलब्ध भएका करिब ५०÷६० वटा जति कागजपत्र मैले अघिल्लो किताबमा समेटेको छु ।

यता राष्ट्रिय अभिलेखालयमा पाँचतले घर छ । उत्तरपट्टि साइटमा चिसो कोठा छ । ज्याकेट लगाएर मुख छोपेर कागज खोजें । एक महिना त्यसरी काम गरेपछि केही फेला परे । धुलो धुवाँको सरकारी कार्यालयमा हरिबिजोग रहेछ ।

गाउँ र जिल्लातिर कसरी खोज्नुभयो ?

एक्लै गएँ । बाटोको समस्या उस्तै । तेह्रथुममा म एक ठाउँ पुगें, कागजपत्र दिए । फाल्न लागेको थिएँ, लानु भने । मैले म सक्कल लान्नँ, फोटो खिचेर लान्छु भनें । उनले हैन, यसको काम छैन, लानु भने । मैले राष्ट्रिय अभिलेखालयमा रेकर्ड राखिदिन्छु, पठाई पनि दिन्छु भनेर कागज लिएर हिँडे । तर, उहाँ म बास बसेको ठाउँमा भोलिपल्ट एउटा मोटरसाइकल लिएर आउनुभयो म कागज दिन्नँ भन्दै ।

उनी मलाई कागज दिनेका छोरा रहेछन् । डलरमा बेच्छ भनेर गाउँमा उक्साएछन् । उनी झ्वाँक निकाल्दै आएका थिए । केही भन्दा पनि उनले दिन मानेनन् । हतार–हतार आइरन नलगाई खुम्चिएको कागजको फोटो खिचें ।

ताप्लेजुङकै हाङपाङमा ०७८ सालमा गएँ । वडाअध्यक्षले नै ममाथि जासुस गर्न आएको आक्षेप लगाए । कागज दिएनन् । किन त्यसो भने भनेर केलाउँदा २०२१ सालमा भूमि सुधार ऐन लागु भएको थियो तर लिम्बुवान क्षेत्रमा ०२३ सालमा मात्र लागू भयो ।

त्योबेला तोकेर लागू हुने व्यवस्था थियो । त्यसबेलाका मन्त्री सूर्यबहादुर थापाले त्यो लिम्बुहरूबाट लालमोहर सङ्कलन गरेर सरकारलाई बुझाएछन् । त्यो लालमोहरमा किपट क्षेत्र तोकिएको थियो । त्यसमा किपटको अधिकार दिएको थियो र त्यसको आधारमा दावा गर्छन् भनेर थापाले सरकारलाई बुझाएछन् । त्यी वडाध्यक्ष पनि मभन्दा जेठा थिए । त्यो कुरा पनि उनले बुझेका थिए । त्यही भएर रोकेछन् ।

हाङपाङमै कागजहरू खोज्दै थियौं । पुस– माघको बेला जाडो थियो । ज्याकेट खोलेर घाम तापेर हिँड्दै थियौँ । एकजना लिम्बू आएर कति डलरमा बेच्न लागे नि भनेर बचन लगाए । मलाई धेरै चित्त दुख्यो तर केही बोलिनँ । मलाई पनि डलर देऊ भनेर गयो । चित्त त दुख्छ नि, तर बोलिन ।

ताप्लेजुङकै फूलबारीमा रिटायर्ड मास्टर थिए । उनले कागज दिएनन् । झुलाएर राखे । उनी साइनो पर्ने मान्छे थिए तर सहयोग गरेनन् । पाँचथरको एकतीनमा त मलाई स्वागत नै गरे । खसी नै काटे । सम्मान गरे ।

यसरी लिम्बुवानका ऐतिहासिक दस्तावेजहरु खोज्दा खालखालका तीतामिठा अनुभव छन् ।

अवकाश भएपछि सरकारी जागिरेहरु रमाइलो जिन्दगी बिताउँछन् । देश विदेश घुम्छन् । तपाईंले चाहिँ किन यस्तो दुःख बेसाउनुभएको ?

रमाइलो कुरा गर्नुभयो । यहाँजस्तै एक अधिकृतले पनि मलाई यसै भन्नुभएको थियो । मेजमान खादै हिँड्नुपर्ने नै बेला हो । तर, इतिहासको सम्पत्ती, आफ्ना सन्तति र राज्यलाई दिन सक्यो भने त्यो सम्पत्ति भएर बस्छ । यहाँ इतिहास, संस्कृति, सामाजिक मूल्य मान्यता सबै लेखेको छ । मुन्धुम पनि लेखेको छ । कला, खानी सबै लेखिएको छ । पुर्खा कसरी मिले, कुलकुटुम्ब सबै लेखिएको छ ।

इतिहास चाहिन्छ । अहिले त पुर्खा नै नचिनी विवाह व्यवहार चलिरहेको छ । इतिहास बचाउनुपर्छ भनेर भावी पुस्ताका लागि यो एउटा अक्षय सम्पत्ति हो । यो त इतिहाससम्म रहन्छ । यसका लागि मैले मेहनत गरेको हो । पहिलो किताब तीन संस्करण निस्किसकेको छ । मसँग पनि कतिले लिनुहुन्छ ।

पहिलो पुस्तक निस्किसकेपछि दोस्रो किताब निकाल्न त्यति धेरै समस्या भएन कि ?

दोस्रो निकाल्न केही सहज भयो । तर, धनकुटामा एउटा २३/२४ वर्षको मास्टर अध्ययनरत युवाले नै यहाँले त नाम, दाम र पुरस्कार सबै पाउनुभयो, हामीले केही पाएको छैन किन दस्तावेज दिने ? भनेर प्रश्न गरे । पढेलेखेकै मानिसबाट यस्तो व्यवहार भयो ।

पहिलो किताब निकाल्ने क्रममा पाँचपटक धाउँदा पनि कागज नदिएका व्यक्तिले दोस्रो किताब निकाल्दा बोलाएर पनि दिए । उनीहरूलाई मैले मदन पुरस्कार पाएको थाहा भएछ ।

ताप्लेजुङमा लिम्बूले कागज दिएनन्, बाहुनले सहयोग गरेपछि पाएँ । त्यो कागज दोस्रो किताबमा छ । ती बाहुनले सहयोग नगरेको भए दिने थिएनन् । बाहुनले ‘म भए त कागज खोज्नेलाई खर्च दिएर सहयोग गर्छु, यहाँले किन नदिएको ?’ भनेर प्रश्न गरेपछि लज्जित भएर कागज दिए ।

यी दुई किताब लेख्न कति समय खर्चिनु भयो ?

पहिलो सात वर्ष लाग्यो । सात वर्ष पूर्व घुमें । दोस्रोमा पहिलो पुस्तकमा नसमेटिएका कुराहरू छन् । पहिलोले धेरै चिनायो । अमेरिकाबाट पनि दस्तावेज पठाए । दोस्रो निकाल्दा आठराई र पाँचथरबाट त कतिले सक्कल लालमोहर नै पठाए ।

दोस्रो किताब निकाल्दा सिक्किम दार्जीलिङ पनि पुगेको छु । त्यहाँ पनि सहयोग भयो । दोस्रो किताब निकाल्न पाँच वर्ष लाग्यो । दोस्रो किताब भूगोल, मोठमन्दिर, गुम्बा, लिपि र शिलालेखसँग सम्बन्धित छ । तर, केही पहिलो किताब लेख्दा नै भेटिएका सामग्री पनि छन् ।

पहिलो किताब लेख्दा मदन पुरस्कार पाइएला भनेर सोच्नुभएको थियो ?

सपनामा पनि देखेको थिइनँ । फुट्टो थिएन । किताब निस्केपछि पनि कल्पना गरेको थिइनँ । मलाई गैरआख्यानले मदन पुरस्कार पाउँछ भन्ने कुरा थाहा थिएन । सुनेको पनि थिइनँ ।

एकजना पत्रकार भाइ (राजकुमार दिक्पाल) ले सिफारिस गर्नु भने । तर मैले याद गरिनँ । उहाँले कर गरेपछि मैले पेस गरें । तर, अचानक चिट्ठा परेछ । खुलेको पनि थाहा थिएन ।

मदन पुरस्कारमा छनोट भएपछि मलाई मिडियाबाटै फोन आयो । सुरुमा पत्याइनँ तर पत्र आएपछि विश्वास भयो । जे भए पनि मेरो दुःखलाई सम्मान भएछ भन्ने ठानें । तर, पुरस्कार पाइन्छ भनेर मैले सपनामा पनि देखेको थिइनँ ।

प्रकाशित मिति : २१ आश्विन २०८१, सोमबार  ८ : ३२ बजे

इरानको हवाई यातायात पुनः सञ्चालन

एजेन्सी– इजरायलले इरानले गरेको क्षेप्यास्त्र आक्रमणको बदला लिने प्रतिबद्धता जनाएपछि

गृहमन्त्रीद्वारा बाढीपहिरो प्रभावित भूमिडाँडा र बेथानचोक क्षेत्रको निरीक्षण

धुलिखेल– गृहमन्त्री रमेश लेखकद्वारा काभ्रेपलाञ्चोकको बाढीपहिरो प्रभावित क्षेत्र पनौती नगरपालिका

घाइते भारतीय चालकको मृत्यु, प्रसाईं समर्थकले ट्रकबाट निस्किन नदिई लगाएका थिए आगो

झापा–बीएन्डसी मेडिकल कलेजका सञ्चालक दुर्गा प्रसाईं पक्राउको विरोध गर्दै उनका

कांग्रेसलाई एक्लै बहुमत ल्याउने पार्टी बनाउँछौँ : शेखर कोइराला

काठमाडौं– नेपाली कांग्रेसका नेता डा. शेखर कोइरालाले कांग्रेसलाई एक्लै बहुमत

मोटरसाइकल र स्कुटर एकआपसमा ठोकिँदा एक जनाको मृत्यु

नारायणगढ– जिल्लाको रत्ननगर नगरपािलका–९ टिकौली जङ्गलमा आज बिहान सवा ९