बहस : संविधानको संरचना र अन्तर्वस्तुमै समस्या | Khabarhub Khabarhub

बहस : संविधानको संरचना र अन्तर्वस्तुमै समस्या

‘तत्काल संशोधन हुनुपर्छ, नत्र विद्रोहलाई निम्तो दिएको मानिनेछ’



मैले यो भनिरहेको छैन कि संविधान सतप्रतिशत गलत छ । यसका केही मूल्यवान् अवधारणाहरु छन् । तर, यी अवधारणाको संरचना निर्माण हुन सकेन । संरचनागत समस्या भएकाले रुपान्तरणयोग्य भएन । रुपान्तरण गर्न पनि सकेको देखिएन । रुपान्तरण गर्न सक्लान् भनेर विश्वास गर्ने आधार पनि भएन ।

कुनै पनि संविधान कठोर हो कि नरम भन्ने प्रयोगमा हेर्ने कुरा हो । संघीयतामा गएपछि संविधान संशोधनको कुरामा प्रदेशहरु पनि सम्बन्धित हुने भएकाले हाम्रो संविधान संशोधन जटिल नै छ । त्यति सहज छैन । तर, जतिसुकै असहज र जटिल बनाए पनि संविधान संशोधन नै गर्न नपाइने चाहिँ हुँदैन ।

संविधानको स्वीकार्यता बढेको हुनुपर्‍यो । यसले व्यवहारिकता बढेको हुनुपर्‍यो । जनताले यसमाथिको स्वामित्व लिएको हुनुपर्‍यो । र, संविधान मान्ने संस्कृति बढेको हुनुपर्‍यो । यति भएन भने संविधान अकाट्य हुनेछ भनेर लेख्दैमा अकाट्य हुँदैन । संविधान सर्वोच्च हुनेछ भन्दैमा सर्वोच्च पनि हुँदैन । संविधान सबैमा मान्य हुनेछ भने पनि सबैमा मान्य हुँदैन ।

त्यसकारण, संविधान जीवनसंगत कति छ, त्यसरी हेर्नुपर्ने हुन्छ । व्यवहारसाध्य कति छ, त्यो हेर्नुपर्छ । यसले प्रगतिशील चरित्र कति राख्छ ? यसले लचिलोपन कति राख्छ ? यी कुराहरु हेर्नुपर्छ । यसरी हेर्‍यो भने यो संविधानमा आधारभूतरुपमा प्रयोगका सन्दर्भमा समस्याहरु देखिन आएका छन् ।

सबैभन्दा पहिले म के भन्छु भने हाम्रोमा कानूनी राज्यको संस्कृति नै मौलाएन । कानून छ, कानून मान्ने संस्कृति छैन । कानून या त मान्य छैन, या त जनताले कानून बुझेको छैन । कानूनको लाभ जनतासम्म पुगेन भने जनताले स्वामित्वको भाव ग्रहण गर्दैन । कानूनले जनतालाई लाभ सिर्जना गर्नुपर्छ । कानूनले लाभ सिर्जना गरेन र कानूनमा जनताको पहुँच छैन भने जनताले मान्दैनन् । जनता एकातिर कानून अर्कातिर, कानून निर्माता एकातिर जनता अर्कोतिर यसरी धेरै नै सम्बन्ध विच्छेदको अवस्था छ । र, कानूनको संस्कृति निर्माण भएन । कानूनी राज्यको जरो र हाँगा दुबै फैलिएन । र, कानून मान्ने संस्कृति बनेन ।

कानून मान्ने संस्कृति बनेन भनेर मैले किन भनिराखेको छु भने पहिलेका संविधानहरु यही कारण परित्यक्त र प्रतिस्थापित भए । कानूनवमोजिम कुनै संविधानको प्रतिस्थापन भएको छैन । जहिल्यै पनि एकातिर कानून छ, जनताले सडकबाटै यसलाई फाल्दिएका छन् । कानूनको संस्कृति बलियो भएको भए यस्तो हुँदैनथ्यो ।

बलियो कानून भन्नाले जनताको आवश्यकता, आकांक्षा अनुसारको कानून बन्नुपर्‍यो । जनतातत्व त्यहाँ घुस्नुपर्‍यो । जनताले मान्ने तत्व त्यहाँ हुनुपर्‍यो । जनता नै हुन् कानूनका निरन्तर पहरेदार । त्यो भएन भने कानून टिक्दैन । त्यसकारण जनताले आफ्नो नठानेका कानूनहरु बन्ने गरेको हुनाले जनताले सडकबाट यसलाई परिवर्तन गरेका हुन् । वैधानिक तरिकाबाट कानून परिवर्तन नै भएन ।

०४७ सालको संविधान पनि सडकबाटै गयो । जनताले आफ्नो नठानेपछि यस्तो हुन्छ । २०१५ सालको संविधान पनि जनताले स्वामित्व लिएको भए राजालाई ठेगान लगाउने थिए । राजालाई सविधानमा घिसार्दै ल्याउँथे । तर, जनताले स्वामित्व ग्रहण गरेनन् । ग्रहण गर्न सकेनन् । राजाले हस्तक्षेप गरे र संविधान गयो ।

वीचका संविधानहरु पनि किन दीगो भएनन् भने त्यसमा जनताले अपनत्व महसुस गरेनन् । त्यसकारणले संविधानको संस्कृति नै निर्माण भएन । कानूनको संस्कृति नै निर्माण भएन । कानूनको संस्कृतिको विकल्पमा सडक संस्कृति हुर्कियो र सडकलाई नै छोटो बाटोका रुपमा लिने गरिएको हुनाले हाम्रो कानूनको स्थायित्व नभएको हो । कानूनको मूल तत्व भनेकै स्थायित्व हो । स्थायित्व नभएपछि त्यो कानून कानून नै बन्दैन ।

संविधानसभा आफैंमा सार्वभौम होइन

संविधानसभारुपी एउटा संरचना निर्माण भयो । चुनाव भयो । चुनाव मात्रले कसले प्रतिनिधित्व गर्ने भन्नेसम्म तय हुने हो, प्रतिनिधिपात्रको क्षमता प्रतिनिधित्व हुने होइन । चुनावबाट प्रतिनिधिको नियत, निष्ठा, क्षमता केही पनि जाचिँदैन । कसले जाँच्ने ? चुनावबाट त कसले प्रतिनिधित्व गर्ने भन्नेसम्म तय हुुने हो, बाँकी क्षमता आफैंले देखाउनुपर्छ ।

अहिलेको संविधान जनताले कहाँ बनाए ? संविधानसभामा कति बहस गरियो ? संविधानका कुनै अमूक धारामा कति मिनेट, कति घण्टा बहस गरियो ? छेउ–कुनाका समितिमा बहस गरें भन्ने कुराले पास गर्ने विधिमा लगाउनुपर्ने समयको विकल्प हुन सक्दैन । कुनै कर्नर मिटिङ गरेर संविधानसभामा बहस गरें भन्ने कुरा हुँदैन । ६०१ जना बसेर संविधान पास गर्दाखेरि यो संविधानको नाम ‘नेपालको संविधान’ हुनेछ भनेर बहसमा कति मिनेट खर्च भयो ? यसको विकल्प हुन्थ्यो कि ? बहस त हुन्थ्यो होला नि । तर, यसमा कतिजनाले बहसमा भाग लिए ? बहस के भयो ? संविधानसभामा हामीले बहस गरेको यति हो र कुनै धारा किन लेखियो भन्ने अन्तरनिहित कारणहरु र व्याख्यात्मक टिप्पणी आउनुपर्ने थिएन ? खोई टिप्पणी आउन सक्यो ? खोई रेकर्ड ? ढ्याप ढ्याप मात्र गरियो ।

त्यसकारण, प्राविधिक हिसाबले पनि यो दोषपूर्ण छ । समय बिताएको हो ८ वर्ष । उत्पादनशील समय खर्च गरेको हो कि हैन, थाहा छैन । गुणात्मक छलफल गरेको हो कि हैन थाहा छैन । हामीले यो कारणले यो धारा राखेको हो भनेर जनतालाई जवाफ दिनुपर्दैन ? जनताले कहाँ साक्षी बसे ? जनतालाई सोध्न गएको प्रश्नावलीको सम्वोधन कहाँ, कसरी गरियो ? गरेको भए यो कारणले गरियो भन्नुपर्दैन ? नगरेको भए ७५ प्रतिशत, ६० प्रतिशत यति मात्र सम्वोधन गरियो भन्न्ुपर्दैन ? भन्न कसले सक्यो ? यसको जवजाफदेहिता कसले बोक्छ ?

एक मात्र कुरा के हो भने निर्वाचित संविधानसभाले यो संविधान बनाएको हो । योचाहिँ होइन भन्न पाइएन । तर, यसमा नेपाली जनसंख्याको कति जनतत्व निहीत छ ? प्रश्न यो हो ।

म के मान्दिनँ भने प्रतिनिधिहरु सार्वभौम हुन् । सार्वभौम त नेपाली जनता मात्र हुन् । संविधानसभा पनि सार्वभौम संस्था होइन । सार्वभौम संस्था भनेको जनता मात्रै हो । सार्वभौमसत्ताको अवशिष्ट अधिकार जनतासँग मात्रै छ । जनताले एकपटक भोट हालेर चुनेपछि म सार्वभौम भएँ भन्ने वारेसले वारेस नियुक्ति गर्ने ? यस्तो हुन सक्दैन ।

प्रक्रिया र अन्तरर्वस्तु दुबै त्रुटिपूर्ण

संविधानसभामा कालक्षेपण भयो । बहसहरु जति, जुन स्तरमा जुन गहिराइका साथ हुनुपर्ने हो, त्यो भएन । संविधानको कन्टेन्टमा पनि भएन । प्रक्रियामा पनि भएन । अन्तरवस्तुमा पनि भएन । जनताको सहभागिता पनि भएन । हामीले कहिल्यै संविधानसभाको मुख नदेखेको हुनाले संविधानसभा भनेको यस्तो हुँदोरहेछ भनेर मान्नुपर्ने अवस्था आयो ।

म संविधानसभाको विरोध गर्न सक्दिनँ । तर यसको व्यवस्थापनमा धेरै कमी कमजोरी भयो । सिद्धान्ततः संविधानसभा वैध हो । तर, संविधानसभाले जुन ढंगले कार्यसम्पादन गर्‍यो, त्योचाहिँ जनसहभागितामूलक भएन । यसले देशका उम्दा प्रश्नहरुमाथि पनि विषयलाई छानिछानी आफ्नो र अर्काको विषय भनेर हेर्‍यो । त्यसकारण यो संविधानले गरेका व्यवस्थाहरुमा प्रश्न उठ्ने ठाउँ रह्यो ।

बनेको संविधानलाई पनि राम्रोसँग सम्प्रेषण नै गरिएन । हरेक एकजना परिवारले उसले बुझ्ने भाषामा, बुझ्ने चित्रका साथ एउटा संविधान पाउनुपर्ने हो । तर, पुर्‍याएनन् । होइन भने, संविधानसभाका सदस्यहरुमा प्रश्नावली लिएर जाऔं र उनीहरुको जानकारी चेक गरौं । यो संविधान उहाँहरुले कति बुझ्नुभएको छ ? त्यसपछि भन्न सकिन्छ कि संविधानसभाका सदस्यहरुले संविधान बुझेका र स्वामित्व लिएका हुन् कि होइनन् । म त्यहाँ थिएँ, त्यसकारण स्वामित्व लिनुपर्छ भन्नु एउटा कुरा होला तर जानकारीको स्तरबाट स्वामित्व ग्रहण गरेको हो कि होइन भन्ने कुरा चेक गरौं ।

यो संविधानका आधारभूत कुरामा जनताले आफ्नो मत प्रकट गर्न कहाँ पाए ? खास–खास विषयमा त जनमत संग्रह पनि त गरिदिनुपर्छ नि । जनमत संग्रह भन्ने शब्द त संविधानमा लेखिएको छ त । यी कुरा ‘बुनियादी’ छन् भनेर जनतामा सोध्न लगेको भए के हुन्थ्यो ? आठ वर्ष बिताएको हो नि, ८ महिना बिताएको हो र ? ८ वर्ष बिताएर पनि यस्तै हुन्छ ?

मौलिक हकको बेइज्यत भयो

मैले संविधानको पुनरावलोकन गरौं भनेता पनि के–के कुरामा संशोधन गरौं भनेर एजेण्डा सेट गरेर भनेको होइन । तर, सर्सती हेर्दाखेरि यहाँ केही समस्याहरु देखिए ।

संविधानको के लागू भयो र ? मौलिक हकका ३१ वटा धारा लागू भए ? अदालतमा उजुरी गर्नेसम्मको हक त जनताले पाए भन्न सक्नुहोला तर रोजगारीको हक कति जनताले पाए ? स्वास्थ्यको हक कति जनाले पाए ? मौलिक हक त देखाउन पाइने, खान नपाइने पनि हुन्छ र ? जबसम्म उपभोग्य हुन्न, तबसम्म हक हकै होइन । मौलिक हकको बेइज्यत भयो । मौलिक हकको जुन मौलिकता हो, त्यसलाई सम्मान गरिएन । मौलिकलाई गौण बनाइयो ।

उपदेशात्मक बनाउने हो र मौलिक हकलाई ? मौलिक हक त आज लागू भएपछि आजै खान पाउनुपर्छ । अहिल्यै लागू हुनुपर्छ । कानून बनाएर कार्यान्वयन गरिने छ भन्नु नै गलत हो । तीन वर्षपछि कानून बनाउने भनियो, त्यो पनि अन्तिम रातमा । एक दिनमा १३ वटा ऐन पास गर्छन् । के हुन्छ त्यस्तो ऐन ? एक दिनमा १३ वटा ऐन पास गर्नेले के विचार गरे होला ? यसको रेकर्ड अडिट गर्दा प्रष्ट हुन्छ, मैले भनिरहनै पर्दैन ।

के यही हो ऐन बनाउने तरिका ? के यही हो संसद चलाउने तरिका ? समस्या यहाँ छ । गाउँपालिकाले पनि योजना बनाउनुपर्छ कि यो हक म यसरी कार्यान्वयन गर्छु, समावेशिता यसरी ल्याउँछु । सामाजिक न्यायको हक, महिलाको हक यसरी कार्यान्वयन गर्छु भनेर हकमा यसका पनि योजनाहरु जोड्नुपर्दैन ? तर, हकहरुको यो गति छ ।

विद्रूप निर्वाचन प्रणाली

निर्वाचन प्रणाली कस्तो छ भने निर्वाचन एकचोटि जितिसकेपछि उसलाई फिर्ता गर्न पनि पाइँदैन । सोध्ने ठाउँ पनि पाइँदैन । भेट्ने ठाउँ पनि छैन । सबैले भनिराखेका छन्, चुनाव महंगो छ ।

समानुपातिक भनेको हाम्रो संस्कृति नै होइन । ‘समानुपातिक भनेको दलका नेताहरुको आफ्ना मान्छे घुसाउनेलाई समानुपातिक प्रणाली भन्दछ’ भनेजस्तो भयो । समानुपातिक प्रणालीको दुरुपयोग भयो । यो प्रणाली जसले बुझेको छ, जसले बनाएको हो, त्यो त नेपालमा यस्तो गरिएको सुन्यो भने ग्वाँ ग्वाँ रुन्छ होला । मैले यस्तो भनेको थिइनँ भन्छ होला । यस्तो हुन्छ प्रयोग ? यो दुरुपयोग भयो ।

समानुपातिक भनेको हाम्रो संस्कृति नै होइन ।  समानुपातिक प्रणालीको दुरुपयोग भयो 

निर्वाचन खर्च अत्यधीक महंगो भयो । यहाँ नक्कली अडिट गरिन्छ । नक्कली लेखा विवरण दिइन्छ । नत्र चुनाव तपाई पनि लड्न सक्नुहुन्थ्यो, म पनि लड्न सक्थें होला । यो निर्वाचन प्रणालीबाट सही मान्छेले चुनाव लड्ने हौसला राख्दैन । चुनावमा सही मानिसको आकांक्षा बढ्दैन । उसले जित्ने सम्भावना रहँदैन । चुनाव लड्ने क्षमता नै राख्दैन ।

जनतामाथि एउटा चुनावमा सानो एउटा मतपत्र दिएको आधारमा त्यो मत दिनेमाथि म शासक भएँ भन्ने चेत कसरी आयो ? प्रतिनिधिचाहिँ शासक, अनि मत दिनेचाहिँ शासित हुने यो कारणी भन्दा वारेस ठूलो हुने प्रणाली कहाँबाट आयो ? यही हो लोकतन्त्र ? सुधारिएको भनिएको व्यवस्था यस्तो हुन्छ ? त्यसकारण, संविधानको प्रक्रियामा, अन्तरवस्तुमा र संरचनामा समस्या छ । म के भन्छु भने संचनात्मक समस्या छ ।

संसदले संसदीय चरित्र गुमायो

निर्वाचन प्रणाली नै यस्तो भएपछि प्रतिनिधित्वको स्तर के हुन्छ ? त्यस्तो स्तर भएपछि अहिलेको जस्तो बहस गरेर कस्तो नतिजा निस्कन्छ ? अनि तिनले कस्तो ऐन बनाउँछन् ?

यस्तो निर्वाचन प्रणालीबाट सीमित नक्कली सम्भ्रान्तहरुले मात्रै हालीमुहाली गर्ने हो भने यो निर्वाचन प्रणालीले लोकतन्त्रको तत्व गुमाउँछ । मलाई डर यो कुरामा छ । संसदले संसदको तत्व गुमाउँछ । संसद हुने तर संसदीय नहुने, यो त हुनु भएन नि ।

सात महिनामा एउटा ऐन बनाउँदैनन् । बनाएको पनि कार्यान्वयन गर्दैनन् । यस्तो विधायिका पनि विधायिका हो र ? सरकार बनाउने त गौण व्यवस्था हो, मुख्य त उसको विधायिकी काम हो । सरकार बनाउने त उसको आंशिक काम हो । तर, सरकारमा बिगार्ने चाहिँ मुख्य, विधायिकी कामचाहिँ गौण ? यो त संसदले संसदीय चरित्र नै गुमायो ।

 

कार्यपालिकामा समस्या छ

यो संसदीय व्यवस्था हो कि के हो ? संसदीय व्यवस्थामा नभएका–नभएका विषयहरु राखिएका छन् । धारा ७६ को १, २, ३, ४ र ५ के यो संसदीय छ ? तपाईले बनाएको सरकार दुई वर्षसम्म हटाउन पाइन्न । उल्लु काम गरे पनि हटाउन पाइँदैन ? बोकिरहनुपर्छ ? यो संसदीय भयो त ? अनि एउटा व्यक्तिले पनि प्रधानमन्त्रीमा दाबी पेश गरे पनि हुन्छ, यो निर्दलीयजस्तो भएन र ?

चुनाव गर्ने तपाईसँग औकात छैन भने संसदीय व्यवस्था किन ल्याएको ? चुनाव गर्न डराउने, एकपटक मात्रै गर्छु, अर्को गर्न सक्दिनँ भन्ने भए त्यस्ताले प्रजातन्त्र किन आँटेको ?

त्यसैले निर्वाचन प्रणालीमा समस्या भयो । संसदीय चरित्रमा समस्या छ । सरकार गठनमा समस्या छ । १७ पटक प्रधानमन्त्रीको चुनाव गरे । अब चुनाव नगर भनेर फैसला लेख्ने मै हुँ । संसद चलाउने विधि हेर्नुहोस् न ।

संवैधानिक न्यायको हिसाबबाट पनि समस्या भयो । संवैधानिक पद्दतिलाई कार्यान्वयन गर्नलाई एउटा गतिलो समष्टिगत प्रणाली भएन । प्रणालीगत संरचना भएन । त्यसैले यसमा संरचनागत समस्या छ । कार्यपालिकामा समस्या छ । स्थायी ढंगको बहुमत पार्टीको चुनाव हुन्न । मिलिजुली भयो, माओवादीले कांग्रेसलाई, कांग्रेसले माओवादीलाई भोट हाल्ने अवस्था आउँछ । यो निर्दलीय हो कि बहुदलीय हो ? त्यसो हुनाले यो सरकार गठनमा समस्या भयो । विधायिकीको समस्या मैले बताइ नै हालें । निर्वाचन प्रणालीमा पनि समस्या भयो ।

संवैधानिक अंग पनि उस्तै

संवैधानिक अंगहरुमा राजनीतिकरण यस्तो बसिभूत भयो कि संवैधानिक अंगहश्र नियन्त्रण र सन्तुलनको पद्दतिलाई निख्खर राख्नका लागि जुन उद्देश्यले खडा गरिएको थियो, त्यो भएन । क–कसको हिफाजत गर्ने, कसको नगर्ने भन्ने दृष्टिकोणबाट हेरियो र त्यसरी प्रयोग गर्न खोजियो ।

नियुक्तिदेखि सम्पूर्ण प्रक्रियामा यस्तै भयो । यसले गर्दा संवैधानिक आयोगले आफ्नो स्वत्व गुमायो । जस्तो– समावेशी आयोग कसलाई चाहिएको हो ? बाहुनलाई चाहिएको हो ? समावेशी आयोगमा जो हिजोदेखि बहिस्कृत छ, त्यसले आत्मसमुन्नतिको अनुभूति गरे त्यसको समावेशी चरित्र हावी हुन्छ । हुँदाखाँदाको मान्छेले हुँदा खाने व्यवस्था गर्नेलाई समावेशी भन्छन् र ? त्यसो त होइन होला नि । तर, संवैधानिक आयोगहरुको अवस्था यो छ ।

‘केन्द्रीकृत संघीयता’ बनाइयो

प्रदेशलाई पनि बडो कठैबरा बनाइएको छ । प्रदेश नभइकन संघीयता हुँदैन । स्थानीय तह त जहिले पनि हुन्छ । एकीकृत, तानाशाही जेसुकै व्यवस्थामा पनि स्थानीय तह रहन्छ । राज्यलाई तलसम्म पुग्न स्थानीय तह चाहिन्छ–चाहिन्छ । तर, स्थानीय तहले संघीयता बनाउँदैन । संघीयता भनेको संघको अधिकारलाई वीचमा अन्य कसैलाई निक्षेपीकरण गरेर खास भू–भागमा, खास संरचनाबाट चलाउने प्रणाली हो ।

हामीले प्रदेशलाई जानीजानी स्थानीय तहसँग सम्बन्धविच्छेद गराइदिएका छौं । अथवा, कमजोर र सिथिल सम्बन्ध बनाइदिएका छौं । यो जानी–जानी गरिएको हो । यसो गर्नुको अर्थ संघीयता नै सिथिल हुनु हो । भन्नुको मतलव, संघ फेरि पनि केन्द्रीकृत र अनियन्त्रित नै रहने भयो । मैले भन्ने गरेको छु– यो केन्द्रीकृत संघीयता हो ।

प्रदेशदेखि वडासम्मको अवस्था त्यस्तै छ । सिंहदरबार तलसम्म भनेको छ, अढाइ सय पुरानो संघीय संसद भन्ने कि केन्द्रीय संसद भन्ने, उसलाई ऐन बनाउन आउँदैन वा बनाउँदैन, त्यसप्रति सचेत छैन, सक्षम छैन । अनि गाउँपालिका र वडामा दिइएको विधायिकी अधिकार कति सक्रिय होला ? त्यो कति सहभागितामूलक होला ? मैले भन्दै आएको छु, गाउँपालिकाले बनाएको ऐन जनताले कति बुझ्छन् ? पालिकाले बनाएको कानून जनताले कति थाहा पाउँछन् ? पास भएको कानून जनतालाई सुनाउन जानुभएको छ ? त्यो पनि छैन ।

त्यसकारण, संघीयकरणमा समस्या छ । संघीय हकको बाँडफाँट समस्यामूलक छ । हकको बाँडफाँट नै राम्रोसँग विचार नगरिएको, विरोधाभाषपूर्ण र आपसमा बाझिएको छ । द्वन्द्वपूर्ण छ । तिनको मुद्दा लगियो भने अदालतमा समयमा निर्णय हुन सक्ने अवस्था पनि रहेन ।

प्रदेशलाई बलियो बनाउनुपर्छ । संघीयता ल्याउने नल्याउने जनताको अधिकारको कुरा हो । संघीयता चाहिन्छ भने प्रदेश बलियो बनाउनुपर्छ । प्रदेश र स्थानीय तहलाई एकै ठाउँमा राख्नुपर्छ । प्रदेश र स्थानीय तह झगडा गरुन् र म दाईँ गरौंला भन्ने विचारले संघीयता चलाउने हो र ?

न्यायालयमा समस्या छ

न्यायपालिकामा चाहिने नचाहिने कुराहरु थोपरिएको छ । संवैधानिक इजलास जुन गठन गरियो, त्यो हिजो सर्वोच्च अदालतको नियमित इजलासले संविधानसभा रहने कि नरहने भन्ने निर्णय त समयमै गरिदिएको हो त । नियमित अदालतले नै संवैधानिक अदालतका रुपमा काम गरेको थियो त । अहिले संवैधानिक इजलास गठन गरिदिएर, पाँचजनाको हिसाब लगाइदिएर अब त्यो जटिल भयो । बाँकी न्यायाधीश के भए, यी न्यायाधीश के भए ? कुन मूल, कुन सहायक, कुन मान्य, कुन अमान्य ? अनि पाँच जनाले टिकाउँछु भन्दाखेरि दिन दिनै सम्बभव भएन, हप्ताको एकदिन गर्ने कि दुई दिन गर्ने, को बस्ने र को नबस्ने ? जटिल समस्या आयो । हिजो सरल ढंगले गरिएको काम अब जटिल बन्यो । यसले गर्दा संवैधानिक न्याय शिथिल भएर गयो ।

न्यायालयमा कतिपय बकवासपूर्ण कुराहरु राखिएका छन् । हरेक पटकको राजनीतिक परिवर्तनमा न्यायालय आहत बन्दै आएको छ । २००७ सालदेखि नै यस्तो हुँदै आएको छ । जहिले पनि राजनीतिक परिवर्तन हुन्छ, न्यायालयमाथि आक्रमण हुन्छ । यसपालि पनि त्यस्तै भयो । न्यायालयको अभिमतलाई सुनिएन । न्यायालयमाथि नेताहरु र केही सीमित नेतामुखी कानूनव्यवसायीको कुरा सुनियो होला । न्यायालयमाथि दाईँ गरियो । अरु भन्दा त न्यायालय कम समस्यामूलक छ । तर, आदर्श अवस्थामा छैन ।

संवैधानिक परिषदमा पनि समस्या छ । न्यायपालिकामा नियुक्तिको समस्या छ । नियुक्तिको प्रणालीमा समस्या छ । नियुक्तिको निकायमा समस्या छ । त्यो संसदीय सुनुवाइ भनेको के हो ? राजनीतिक हो कि के हो ? किन चाहिएको हो त्यो ? दलले म हावी छु भनेर देखाउनका लागि त होला नि । त्यसमा अरु तत्व आएको मैले देखिनँ ।

महाअभियोग पनि संविधानमा तर्साउन मात्रै राखिएको हो ? महाअभियोगका लागि त संसद नै सबभन्दा ठूलो अदालत हो नि । सबैभन्दा ठूलो अदालत त्यो हो । सर्वोच्च अदालत भन्दा पनि ठूलो हो त्यो । प्रधान न्यायाधीशलाई पनि त्यसले खुस्काउन सक्छ । अनि त्यसको काम यस्तो हुन्छ ? के हो, के हो, झरेको कि खसेको कि, परेवा हो कि, कुखुरा हो कि ? यी सबै कुरामा हामीले चित्त बुझाइदिनुपर्ने ? राम्रो भएको छ, यिनीहरुले गरिखान्छन् भनिदिनुपर्ने ?

अब यो संविधानमा कुन तत्व बाँकी रह्यो ? अहिले जम्मै क्षेत्रमा समस्या छ ।

सरकारले ऋण लिन्छ । ४५ प्रतिशत पुर्‍याइक्यो ऋण । जनताले थाहा पाउनुपर्दैन, मेरो थाप्लोमा किन ऋण आएको छ भनेर ? कर वा राजस्व त जनताले नै बुझाउनुपर्छ त । यो ऋण लिने कि नलिने भनेर हाउसले पास गर्नुपर्दैन ? अथवा सरकारले ऋण लिएको अनुमोदन गर्न संसदमा लानुपर्दैन ? यसको लेखा परीक्षण गर्नुपर्दैन ? सही गरेर लिइदियो, खर्च गर्‍यो । प्रधानमन्त्रीको रोजगार कोष ! प्रधानमन्त्रीको रोजगार भनेको जुन दलको सरकार छ, त्यसैको कार्यकर्ताको योजना हो त्यो । यसरी पनि चल्छ ? त्यो ऋणको उत्पादकत्व खोई ? बजेटमा हेर्नोस् त्यस्तै छ । बजेटमा जनताले ‘नेगोसियट’ गर्ने ठाउँ पाएका छैनन् ।

प्रत्यक्ष कार्यकारीमा जाँदा ध्रुवीकरण पो बढ्छ कि ?

शासकीय स्वरुप प्रत्यक्ष निर्वाचित प्रणालीमा जानुपर्छ भन्नेहरुले के आधारमा भनेका हुन् ? यो आधारमा भनिएको हो भनेर प्रष्ट पार्नुपर्‍यो नि । संसदीय व्यवस्था रहने कि नरहने, अमेरिकी मोडेलमै जाने कि, बेलायतीमा जाने कि, फ्रान्सको जस्तो मिश्रित प्रणालीमा जाने कि ? किन जाने भनेर उनीहरुले भनुन् । । प्रत्यक्षमा प्रणालीमा गयो भने के हुन्छ ?

प्रत्यक्ष निर्वाचित प्रणालीमा जाऔं भन्न सजिलो छ, तर देश त कि साउथ हो कि नर्थ हो भन्ने स्थिति आउला कि ? त्यस्तो जोखिम लिन सक्छौं ?

मेरो विचारमा प्रत्यक्षमा गयो भने अझ द्वन्द्व बढ्छ कि ? किनभने अहिले त्यसरी कम्तिमा ध्रुवीकरण त भएको छैन नि । अहिलेको प्रणालीमा सहमतिका लागि प्रत्यक्ष–अप्रत्यक्ष बाध्यता सिर्जना हुन्छ । प्रत्यक्ष निर्वाचित प्रणालीमा जाऔं भन्न सजिलो छ, तर देश त कि साउथ हो कि नर्थ हो भन्ने स्थिति आउला कि ? त्यस्तो जोखिम लिन सक्छौं ?

राष्ट्रपतीय प्रणालीका आफ्ना लाभ पनि छन्, हामी पनि छन् । यो त तय नै छ त । नेपालमा जनतालाई चाहिएको के हो ? एक थान संविधान पढ्न नपाएका जनता छन् । उनीहरुलाई एउटा शब्द सोधिएन । प्रतिनिधिले आफैं मैले तिम्रा लागि यस्तो संविधान बनाएँ भन्दिने ? वारेसले कारणीको काम गर्दिने ?

जनताले बुझ्दै नबुझेको वा नबुझाइएको प्रणाली आरोपित, आयातीत गरेर ल्याउनुहुँदैन । सिस्टम डाउनलोड गर्न सकिन्छ । तर, कुन सिस्टम कुन परिस्थितिमा लागू भएको हो भन्ने परिस्थिति डाउनलोड गर्न सकिँदैन ।

उदारहणका लागि– समानुपातिक प्रणाली नर्डिक देशहरु (डेनमार्क, नर्वे, स्वीडेन, फिनल्याण्ड आदि) मा सफल भयो होला । तर, नर्डिक कन्ट्रीका जनता के हुन् ? त्यहाँको संस्कृति, विकास र जनसंख्या के हो ? होमोजिनयस (सजातीय) हो कि हेट्रोजिनियस (बहुजातीय) हो कि ? यो जम्मै हेरेर त्यहाँ प्रयोग भएको हो । ती देशहरुको सामाजिक परिवेश त हामी डाउनलोड गर्न सक्दैनौं । आयात गर्न सकिँदैन । उनीहरुले संविधानमा लेखेको प्रणाली मात्रै आयात गर्न सकिन्छ ।

त्यसैले अपूर्ण डाउनलोड गरिनु नै यो संरचनागत समस्याको जड हो । अर्थात परिस्थिति सापेक्ष कारण नहेर्नु, केवल एकपक्षीय रुपमा वैचारिक कुरालाई रट लगाउनु र नेपाली धरातीय यथार्थलाई त्यसले प्रतिनिधित्व गर्छ कि गर्दैन भन्ने विचार नगरिकन छेउकुना घुमेर सानोतिनो कुरा सुनेका भरमा प्रभावित भएर अपूर्ण आयात गर्नु नै यसको समस्या हो ।

जिद्दी गरियो भने द्वन्द्व निम्तिन्छ

संविधान मान्नुपर्छ भन्ने मेरो धारणा हो । मान्नलाई मान्य हुनुपर्छ । वोधगम्य हुनुपर्छ । ग्रहणयोग्य हुनुपर्छ । सहज साध्य हुनुपर्छ । संविधानले यी तत्वहरु प्रमाणित गर्नुपर्छ । संविधानलाई घरदैलोमा लानुपर्छ । संविधान भनेको एकथान कागज होइन । संविधानका लाभहरु लिएर जानुपर्छ ।

यो संविधान खारेज नै गर्नुपर्छ म भन्दिनँ । यो बडो मुस्किलले बनेको चिज छ । अर्को बनाउनलाई फेरि समय लाग्छ । त्यसकारण सधैं बनाउनेमात्रै काममा समय खेर फालौं म भन्दिनँ । तर, बनेको चिजमा यसमा संरचनागत दोष देखा परेको छ । यी दोषहरु सम्वोधनयोग्य छन् । सम्वोधन गरेन भने यसको ग्राह्यता अझ घटेर जान्छ ।

संविधान संशोधनका लागि अर्को चुनावसम्म कि पर्खर्ने ? संविधान संशोधन गर्ने बेला कहिले हुन्छ ? अलिकति सिङ जुरो आएपछि हुन्छ कि ? के भयो भने संविधान संशोधन गर्ने बेला हुन्छ ?

संविधान संशोधनको पहल लिने दायित्व संसदको हो, नेताहरुको हो । संविधान बनाउनेहरु एक पक्ष, अनि नबनाउनेहरु अर्को पक्ष हुने हो भने सडक संस्कृति हावी हुन्छ । त्यसो गरियो भने द्वन्द्व निम्तिन्छ

सबैले आफ्ना मागहरु राख्न पाउनुपर्छ । संशोधनको प्रक्रिया शुरु गरेपछि क–कसलाई के–के संशोधनको आवश्यकता छ, त्यसले भन्न पाउनुपर्छ । तपाईको कुरा अस्वीकृत हुनु एउटा कुरा हो, तर तपाईलाई लागेको कुरा बोल्न त पाउनुपर्‍यो नि । संघीयता पनि कुनै देवताले ल्याएको हो र ? बहस त गर्न पाइन्छ त ।

धर्मको प्रावधानमा पनि संरचनागत समस्या छ । के भनेको, के भनेको । त्यसैले यी सबै विचार गर्नुपर्ने पक्षहरु हुन् । जनता कुन कित्तामा छन् भन्ने थाहा पाउनुपरेन ? मैले जे कविता लेखें, त्यही घोकाउँदै हिाँड्नुपर्छ ? यो यो कविता वाहियात छ भन्ने पाइन्छ ? म यो मतमा सहमत छु छैन, भन्ने कुरामा जनतालाई मौका दिनुपर्दैन ? जनतालाई भोट हाल्न दिइपछि गइहाल्छ, त्यसकारण भोट हाल्न नदिने भन्न हुन्छ ? जनमत गरायो भने त यता गइहाल्छ नि, त्यसकारण जनमतमा लानुहुन्न भनेको त प्रायोजित भयो । स्वतस्फूर्त जनताको निर्णयलाई मूल प्रवाहीकरण गर्ने ठाउँ राखिदिनुपर्छ । म धर्म निरपेक्षतावादी र सापेक्षतावादी भन्दिनँ । तर, कता जाने भनेर अन्तिमरुपमा जनतालाई भन्ने मौका कहाँ दिइयो ? मेरो प्रश्न यो हो । मलाई स्वाद परेको कुरा लेखियो भने खुशी हुने, स्वाद नपरेको कुरा लेखियो भने रिस उठ्ने व्यवहार सही होइन ।

संविधान संशोधनको पहल लिने दायित्व संसदको हो, नेताहरुको हो । ज–जसले संविधान ल्याएको हो, त्यस–त्यसले भन्नुपर्‍यो । संविधान बनाउनेहरु एक पक्ष, अनि नबनाउनेहरु अर्को पक्ष हुने हो भने सडक संस्कृति हावी हुन्छ । त्यसो गरियो भने द्वन्द्व निम्तिन्छ ।

संविधान बनाउन नपाउनेहरुको हकमा समेत संविधान बनाउनेहरुले नै जिम्मा लिएर बोल्नुपर्छ । अर्थात् अर्को भाषामा– अल्पमतको आवाज बहुमतले नै सम्वोधन गर्ने हो । ‘तँ बहुमत भएर देखा न’ भन्ने होइन । ‘तैंले जहिले चुनाव जित्लास्’ त्यहिले हुन्छ भन्नुहुन्छ भने त्यो प्रजातन्त्र टिक्दैन । म बहुमतमा भइसकेपछि अब सबैको हुँ भन्ने हुनुपर्छ । म ‘मेजोरिटी’ भएँ भने सबैको हुनुपर्छ । ‘माइनोरिटी’ अर्काको होइन, ‘मेजोरिटी’भित्रकै ‘माइनोरीटी’ हो । संविधान बनाउनेहरुले हामीले बनाएको संविधान भन्यो भने त्यो चाहिँ विद्रोहलाई निम्तो दिएको ठहरिन्छ ।

दोस्रो, यो संविधानको कार्यान्वयन गर्ने कर्तव्य संविधान बनाउनेकै हो । जिद्दी गर्ने होइन । यसमा कमी कमजोरी केही देखा परेको छ भने समयमै सिलाइ–बुनाइ गर्नुपर्छ । तपाईले यसलाई नजरअञ्दाज गर्नुभयो र आफूले बनाएको संविधान रौं बराबर पनि छुन दिन्नँ भन्नुहुन्छ भने सके टिकाउनोस्, फाटेर गयो भने जिम्मा पनि लिनोस् । लुगा लाउन हुने बनाउनलाई काहीँ फाटेको छ भने सिउने कि मैले लगाएको लुगा कहाँ सिउन दिन्छु भन्ने ? म के पक्षमा छु भने यो संविधान अझै पनि भोगयोग्य, प्रयोगयोग्य छ भने यसलाई पुनरावलोकनको माध्यमबाट आवश्यकीय संशोधनलाई सम्वोधन गर्नुपर्छ ।

संविधानको प्रणालीमा समस्या छ । आयोगहरुमा समस्या छ । विधायिका, कार्यपालिका र न्यायपालिका तीनै अंगमा समस्या छ । नियुक्तिमा जटिलता आउनेवित्तिकै बाँकी अप्ठ्यारो परिगयो । नियुक्तिमा राजनीतिकरण देखियो । त्यसैले अविलम्ब संविधान संशोधनको प्रक्रिया थाल्नुपर्छ । अविलम्ब ।

समस्या कहाँनेर छ भने नेताहरु संविधान संशोधनसँग डराइरहेका छन् । संविधान संशोधनसँग किन डराएको ? अर्को हिउँदसम्म किन पर्खने ? के अर्को हिउँदमा गोरु ब्याउँछ र ?

(श्रेष्ठ पूर्वप्रधानन्यायाधीश हुन्)

प्रकाशित मिति : १२ चैत्र २०८०, सोमबार  ५ : ०९ बजे

दुर्गा प्रसाईका कार्यकर्ताद्वारा दुईवटा बैंकका शाखामा तोडफोड

झापा- दुर्गा प्रसाईंका कार्यकर्ताहरूले झापाको बिर्तामोडमा बिहीबार दुईवटा बैंकका शाखा

झापामा ६५ वर्षमाथिका पत्रकारलाई औषधि उपचार खर्च

सुरुङ्गा– झापामा ६५ वर्ष उमेर पार गरेका अग्रज पत्रकारलाई सम्मानसहित

परिणाम देखिने गरी काम गर्नुहोस् : मन्त्री चौधरी

काठमाडौं– महिला, बालबालिका तथा ज्येष्ठ नागरिकमन्त्री भगवती चौधरीले परिणाम देखिने

विद्यालय शिक्षा र उच्च शिक्षाबीचको खाडल अन्त्य गरिने

काठमाडाैं– शिक्षा विज्ञान तथा प्रविधिमन्त्री सुमना श्रेष्ठले विद्यालय शिक्षा र

नवीन सुब्बा : लामो आयुका फिल्म बनाउने निर्देशक

काठमाडौं– कम तर लामो आयु फिल्म बनाउने निर्देशक हुन्– नवीन