भारतीय फिल्म उद्योगमा फरक पुस्ता | Khabarhub Khabarhub

भारतीय फिल्म उद्योगमा फरक पुस्ता


२४ माघ २०७८, सोमबार  

पढ्न लाग्ने समय : 4 मिनेट


0
Shares
  • change font
  • change font
  • change font

काठमाडौँ– भारतमा सिनेमाको सुरुवात सन् १९१३ बाट भएको हो । ऐतिहासिक दस्ताबेज अनुसार दादा साहेब पाल्खेले बनाएको राजा हरिसचन्द्र नै भारतको पहिलो चलचित्र मानिन्छ ।

सत्यवादी राजा हरिसचन्द्रको कथामा सो चलचित्र आधारित थियो । त्यस समयमा फिल्म भन्दा बढी नाटक झैँ लाग्ने भारतीय चलचित्रमा पौराणिक कथाहरूको प्रयोग भएको हुन्थ्यो ।

त्यसको केही दशक पछि नै भारतमा सिने क्षेत्रले नयाँ बाटो लिएको थियो । बिस्तारै समाजको प्रभावमा मात्र सिनेमा बन्न थालेनन्, फिल्मले समाजलाई प्रभाव पार्न थाले । चर्चित कवि, नाटककार तथा नाट्य निर्देशक बार्टलोट ब्रेचले भन्ने गरेका थिए, ‘कला समाजको ऐना मात्र होइन । यो एउटा ह्यामर पनि हो, जसले यसलाई रूप दिन सकोस् ।’

उनकै विचारमा फिल्मले समाज सुधारका लागि चेतना पनि जगाउने काम गर्नै पर्छ । उनले भने जस्तै भारतीय सिनेमाको बाटो पनि समाजलाई पथ प्रदर्शन गर्ने बाटोमा लागेको थियो ।

सन् १०४० को दशक संसार नै राजनीतिक प्रभावमा थियो । समाचारका विषय र चासोको विषय राजनीति थियो । दोस्रो विश्व युद्धको प्रभाव संसार भरी थियो । सन् १९४० मा स्वतन्त्रताको मुद्दालाई नै प्रचार गर्ने उद्देश्यका साथ बम्बई(हालको मुम्बई) मा फिल्म सल्लाहकार बोर्डको गठन भएको थियो ।

यसपछि बोर्डमा रहेको एकाधिकारका कारण फिल्म निर्माणको क्रममा गिरावट आएको थियो । सन् १९३५ मा भारतमा १५४ फिल्म बनेका थिए । यो क्रम घटेर सन् १९४१ मा जम्मा ७८ फिल्म मात्र बने ।

यो दशकको सुरुवातमै निर्माताहरूले स्वतन्त्रता सङ्ग्रामलाई प्राथमिकता दिएका थिए । सन् १९४० मा राम दर्सायानीको हिन्दुस्तान हमाराबाट सुरु भएको क्रमलाई सैलेन घोषले अमर आसा बनाएर निरन्तरता दिएका थिए । यसै गरी, सन् १९४३ मा नजबुल हसनको नयाँ तराना रिलिज भएको थियो ।

भारत छोड अभियानलाई ब्रिटिस शासकले रोके पनि फिल्म मार्फत भारतीय नेताको भनाइ, भारतको राष्ट्रिय झन्डा र राष्ट्रियता झल्कने विषयहरू बाहिर ल्याउने काम गरिएको थियो ।

यसै समयमा प्रेम कथामा आधारित चलचित्र पनि बने । सो समयमा बनाइएका चलचित्रमा अन्य मसलाको प्रयोग नगरी प्रेमीको समर्पणलाई देखाइने गरिन्थ्यो । सन् १९४२ मा अमिया चक्रवर्तीको वसन्त र सन् १९४४ मा रिलिज भएको एम सादीकको रतन यसैका उदाहरण हुन् ।

कमर्सियल रूपमा सन् ४० को दशकको सबैभन्दा लोकप्रिय भारतीय चलचित्र किस्मत थियो । यो सन् १९४३ मा रिलिज भएको हो । सो समयमा त्यस चलचित्रले एक करोड भारतीय रुपैयाँ कमाएको अनुमान गरिएको थियो । एक युवती गर्भवती भए पछिको अवस्थालाई फिल्मले वर्णन गरेको छ । यसको गीत ‘दूर हातो आये दुनियाँ वाले ’अत्यन्त लोकप्रिय थियो । त्यो गीत जनस्तरमा पनि त्यत्तिकै लोकप्रिय बनेको थियो ।

सो दशकमा धेरैको ध्यान तान्न सफल अर्को फिल्म रमेश साइगलको सहिद हो । स्वतन्त्रता पछिको वर्ष सन् १९४८ मा यो फिल्म रिलिज भएको हो । स्वतन्त्रताका लागि भारतीयले गरेको सङ्घर्षको कथालाई मुख्य विषय बनाइएको यसै चलचित्रले आर फिल्मलाई भारतीय सिने उद्योगमा स्थापित गरेको थियो । आरकेको यो पहिलो फिल्मको निर्देशन राज कपुरले गरेका थिए ।

सन् १९५० मा भारतीय सिने उद्योगका लागि चुनौतीपूर्ण थियो । स्वतन्त्रताको युगमा भारत प्रवेश गरेकाले एक दशक अघिको जस्तो मिसन फिल्म काम नलाग्न पनि सक्थ्यो । अर्को तर्फ दर्शकको अपेक्षा पनि बढ्न थालेका थिए । यसै समयमा दुई निर्देशक राज कपुर र गुरु दत्त भारतीय सिने जगतमा दीर्घकालीन प्रभाव जमाउन सफल रहे ।

सन् १९५१ मा रिलिज भएको राज कपुरको आवारा र सन् १९५५ मा रिलिज भएको श्री ४२० दुवै ब्लकबस्टर भए । यी दुवै चलचित्रले भारतीय समाजका नकारात्मक पाटोलाई उजागर गर्दै सुधारको बाटोमा लाग्न प्रेरित गरेका थिए । गुरु दत्तको प्यासाले स्वतन्त्रताको पूर्ण उपयोग गरेको थियो । सोही चलचित्रको गीतमा भारतीय नेताहरूको व्यापक आलोचना भएको थियो ।

मेहबुबको मदर इन्डिया सन् १९५७ मा रिलिज भएको थियो । त्यसले पनि राष्ट्रवादी सोचलाई प्राथमिकता दिएको थियो । विमल रायको निर्देशनमा बनेको दो बिघा जमिन सन् १९५३ मा रिलिज भएको थियो । यस फिल्ममा भारतका सामान्य नागरिकले शासकबाट भोग्नु परेको पिडालाई सम्बोधन गरिएको थियो । केन्स फिल्म भेस्टीबलमा समेत यसलाई विशेष सम्बोधन भएको थियो ।

सामान्य मानिसको गरिबी र जीवनका दुखलाई कथाको मुख्य विषय बनाएर फिल्म बनाउने परम्परामा यो एउटा कोशेढुंगा समेत मानिएको थियो । सन् १९५९ मा तीनै निर्देशकको सुजाता रिलिज भएको थियो । त्यस चलचित्रले जातीय विभेदलाई मुख्य विषय बनाएको थियो ।

भि सन्तरामको ‘ दो आँखे बराथ हाथ ’१९५७ मा रिलिज भएको थियो । अपराधीको पुन शुद्धीकरणको विषयमा त्यस चलचित्र बनेको हो । त्यस चलचित्र बर्लीन फिल्म फेस्टीबलमा बेस्ट पिक्चर अवार्ड तथा सामुयल गोल्डविन अन्तर्राष्ट्रिय फिल्म फेस्टीबलमा उत्कृष्ट अन्तर्राष्ट्रिय फिल्मका लागि मनोनयनमा पर्न सफल भयो । त्यो दशक नै भारतीय सिने उद्योग राजनीति केन्द्रित नभई समाज केन्द्रित भएको थियो ।

सन् १९६० को दशक भारतीय सिने उद्योग रोमान्स केन्द्रित थियो । के असीमको नाटक मुगल इ आजाम सन् १९६० मा फिल्मको रूपमा प्रस्तुत हुँदा ५ करोड रुपैयाँ कमाउन सफल भएको थियो । यस पछि लगातार लामो समय प्रेम कथामा आधारित चलचित्रले नै बजारमा प्रभाव जमाए ।

सन् १९६३ मा एच एस रावेलको मेरे मेहबुबा, सन् १९६४ मा राज कपुरको सङ्गम र सन् १९६९ मा शक्ति सामन्थाको आराधना रिलिज भएको थिए । यी सबै फिल्म त्यत्तिकै सफल पनि भए ।

यसै दशकमा सीमा पार पनि फिल्म सुटिङको मोह भारतीयमा बढेको थियो । सन् १९६४ को राज कपुरको सङ्गम र सन् १९६५ मा यस चोपराको वक्तले यस क्रमलाई निरन्तरता दिएका थिए । ६० कै दशकमा म्रनिल सेनले भुवन सोम अत्यन्त कम बजेटमा निर्माण गरे । यसले धेरैलाई कम बजेटमै फिल्म बनाउन उत्साहित गरायो ।

त्यसै दशकमा आराधना सुपर हिट भए पछि राजेश खन्नालाई स्टारको रूपमा स्थापित भएका थिए ।

भुवन सोमको सफलता पछि धेरै फिल्म उत्पादक कम्पनी कम बजेटमा फिल्म बनाउन तयार भए । सन् १९७० को दशक यस्तै कम बजेटको फिल्मको प्रभाव धेरै परेको थियो । प्रविधिमा भन्दा विषय बस्तुमा बढी ध्यान दिइने त्यस समयमा वासु चटर्जीको सारा आकाश, रजिन्दर सिंह बेदीको दस्ताक र मनी काउलको उस्की रोटी कम बजेटका बाबजुद सफल भएका थिए ।

अघिल्लो दशकको अन्त्यमा स्टारको रूपमा उदाएका राजेश खन्नाले सन् ७० को दशकमा वर्षको पाँच वटाको दरले फिल्ममा काम गरेका थिए । यसै दशकमा अमिताभ बच्चन सुपर स्टारको रूपमा स्थापित भए । सुपर हिट फिल्म आनन्द सन् १९७१ मा रिलिज भएको थियो । यसै गरी, सन् १९७३ मा जन्जिर,१९७५ मा दिवार र सोले उत्तिकै सफल भए ।

सन् १९८० को दशकमा रङ्गिन टेलिभिजनको सुरुवात भए पछिको समय भारतीय फिल्म उद्योगका लागि सुखद बनेन । दर्शकको रुचि टेलिभिजनमा बढे पछि नयाँ ढङ्गले सोच्न निर्माता र निर्देशक बाध्य भएका थिए ।

सन् १९९० को दशकमा ठुलो लगानीको फिल्म बन्न सुरु गरे । धर्म प्रोडक्सनको कुछकुछ होता हे बाट सुरु भएको यो क्रम हम आपके हे कौनमा आइपुग्दा हलचल नै ल्याएको थियो । सन् १९९४ मा त्यस फिल्मको निर्माण मूल्य ६९.७५ करोड थियो ।

सन् २००० को दशकको ड्रामा खालको फिल्मले फेरी प्राथमिकता पाए भने पछिल्लो दशकमा ड्रामा र रोमान्सका साथै अत्याधुनिक प्रविधिको व्यापक प्रयोग भए ।

अहिलेको यो मोडमा उभिएर भारतीय सिनेमाका ती दिनलाई सम्झनेहरू ‘बोल्ड इज गोल्ड’ नै भन्ने गर्छन् । कुनै दिन फिल्मले स्वतन्त्रताको मुद्दालाई प्राथमिकता दिएको थियो । यसै गरी, प्राचीन भारतीय फिल्मले सामाजिक र राजनीतिक नेतृत्वको कमजोरीलाई सशक्त ढङ्गले उठाउँदै समाज परिवर्तनमा महत्त्वपूर्ण आयाम पनि थपेको थियो ।

एजेन्सीहरूको सहयोगमा

प्रकाशित मिति : २४ माघ २०७८, सोमबार  ७ : ५० बजे

संविधान कार्यान्वयन भए मात्रै वास्तविक लाेकतन्त्र आउछ : सञ्चामन्त्री शर्मा

काठमाडौं– सञ्चार तथा सूचना प्रविधि मन्त्री रेखा शर्माले लोकतान्त्रिक गणतन्त्रात्मक

वैदेशिक रोजगारमा पठाईदिन्छु भन्दै ठगी गरेको आरोपमा एक जना पक्राउ 

काठमाडौं– वैदेशिक रोजगारमा पठाई दिन्छु भन्दै रकम ठगी गरेको  आरोपमा

चिरिबाबुले उद्घाटन गरे स्मार्ट शौचालय, स्नान कक्षको पनि व्यवस्था

ललितपुर– ललितपुर महानगरपालिकाका मेयर चिरीबाबु महर्जनले अत्याधुनिक सार्वजनिक शौचालयको उद्घाटन

एमसिए-नेपालद्वारा सबस्टेशन निर्माणसम्बन्धी सम्झौतामा हस्ताक्षर

काठमाडौं– एमसिए-नेपालले लुम्बिनी प्रदेशको नवलपरासी (बर्दघाट सुस्तापश्चिम) जिल्लामा चार सय

खेलकुदका क्षेत्रमा पूर्वाधार विकास गर्न बजेट पुगेन : मन्त्री श्रेष्ठ

काठमाडाैं– युवा तथा खेलकुदमन्त्री विराजभक्त श्रेष्ठले खेलकुदका क्षेत्रमा पूर्वाधार विकास